Ta kontakt med oss

Reportasje

MÅNEDENS PROFIL – TERJE STAFFANSSON

Denne månedens profil er en engasjert gründer som driver sitt eget selskap på dagtid og liker å tilbringe tid med familien om kvelden. Snøscootere, ja, det liker han å kjøre året rundt! Sommer eller vinter spiller ingen rolle for denne personen, som er velkjent i watercross-seriene, men også om vinteren med Scott-klærne på. På senere tid finner vi ham mesteparten av tiden på Arctic Cat snøscootere, der han også har bygd mange imponerende maskiner opp gjennom årene. Nå er det på tide å finne ut litt mer, så la oss presentere denne månedens profil, Terje Staffansson!

Foto: RICKARD LÖVGREN

Hvem er Terje Staffansson?

Jeg er 43 år gammel fra Västerås, der jeg bor med min samboer Nelly og lille Maximilian. Mine interesser er snøscooter om vinteren og sommeren, å jobbe og tilbringe tid med familien. Jeg har vært selvstendig næringsdrivende siden 2010 og driver selskapet som heter Testab Fog & Sanering. Vi jobber med alt innen sanering, riving, fugelegging, isolering og brannbeskyttelse.

Av alle interesser, hobbyer og idretter ble nettopp snøscooterkjøring en stor del av livet ditt, hvordan kom det til, og hvor lenge har du kjørt snøscooter?

Snøscootere og motorer har alltid vært en stor interesse for meg helt siden jeg kunne gå. Før jeg kunne kjøpe min første snøscooter og skru/kjøre på den, skrudde jeg på alt jeg kom over som liten, så det var ganske naturlig for meg å utdanne meg til snøscootermekaniker på skolen. Jeg kjøpte min første snøscooter da jeg var 15-16 år gammel, og da jeg ble litt eldre og hadde muligheten til å kjøpe en ny maskin, begynte jeg å konkurrere i snøscootercross og bakkeløp. Jeg holdt på med det i ca. 10-12 år før jeg ble lei. Det var kjedelig å trene alene på en motocrossbane midt ute i skogen når vennene mine kjørte fritt i stedet. Jeg begynte med vannkjøring i 2004, så det er noe som har vært en del av snøscooterkarrieren min i lang tid.

Foto: RICKARD LÖVGREN

Arctic Cat er et merke som har fulgt deg i lang tid, både sommer og vinter, hvordan kom det seg at du falt for akkurat Arctic Cat, og hva gjør det til favoritten din på markedet?

Jeg har alltid kjørt BRP, og det var Lynx som lå mitt hjerte nærmest, men i 2018 var det bare en tilfeldighet som gjorde at jeg begynte å kjøre Arctic Cat. Vinteren 2017 fikk jeg en belastningsskade som gjorde at jeg ikke kunne kjøre snøscooter, og da tenkte jeg på den tiden at jeg skulle slutte helt med det. Mot slutten av sommeren ble jeg ringt opp av Ingmar på tidligere Mud and Snow, og de ville ha et møte angående den kommende sesongen. Etter en stunds betenkningstid møtte jeg den daværende eieren Micke, Ingemar og Jimmy. Jeg følte at de var virkelig hyggelige mennesker og hadde samme drivkraft som meg selv. Jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Samtidig kom Arctic Cat med en ny modell som føltes smalere og mer elegant enn tidligere, samt at den hadde rett styrestang. Jeg følte en ny inspirasjon og ønsket å gi det en sjanse til å kjøre snøscooter igjen. Etter det var jeg hektet på Arctic Cat, og belastningsskaden kjente jeg ingenting til, så jeg er evig takknemlig for den samtalen.

Foto: RICKARD LÖVGREN

Arctic Cat har satset stort og kommet med det nye Catalyst-chassiet og nå også 858-motoren, hva er tankene og meningene dine om det?

Ja, man har hørt rykter om et nytt chassis allerede i 2020, og jeg visste at de ville komme med noe som ikke var likt noe annet når det gjelder kjørefølelse. Jeg har ikke kjørt 858 ennå, men kan bare forestille meg hvor utrolig morsom den vil være. Jeg orket ikke å vente et år og for å få litt ekstra kraft i Catalyst-chassiet, så etter å ha kjørt 600-en ca. 200m, rev jeg hele maskinen. Jeg satte inn en 800 ctec med turbo, og den ble helt rå. Nå merker man virkelig at de har bygd chassiet for en motor med mer effekt, så 858 vil bli rå.

For 2024 kom Catalyst-chassiet bare med 600-motoren, men vi vet at du har gjort noe spennende med den, fortell!

Som jeg nevnte tidligere, skrudde jeg inn en 800 med turbo på ca. 210 hk. Jeg har også et annet prosjekt på gang, og det er en Catalyst Riot 146. I den skal det være en ctec 900 sugemotor på ca. 190 hk, som kan bli en utrolig morsom maskin for vårkjøringen.

Hva vil du gjerne se fra Arctic Cats side neste gang?

Ja, hvis de skal vokse og ta litt mer markedsandel, må produktutvalget deres bli bredere når det gjelder snøscootere. For min del ville det vært utrolig morsomt å se en kompressormatet 858 i Catalysten, så jeg slipper å bygge en selv, hahaha.

Foto: RICKARD LÖVGREN

Vinteren har gått over til vår, og snart blir det grønt også om sommeren. Vi vet at du har kjørt en god del watercross i sommerhalvåret, hvordan ser det ut for den kommende watercross-sesongen?

Jeg holder på å bygge om en tredje Catalyst som jeg skal konkurrere med i sommer, så jeg håper virkelig at jeg rekker å få den klar til midtsommer, da første løpet er i Sveg. Så får vi se hvilken serie jeg kommer til å kjøre, og hvilken som passer familien og teamet best. Så vi venter bare på en løpskalender så vi kan planlegge sommerens vei gjennom land og rike.

Foretrekker du snøscooterkjøring i skog og fjell om vinteren eller watercross om sommeren?

Begge deler er utrolig morsomt, men jeg har lagt så mange mil i bilen i løpet av årene mine og jaktet på snø over hele landet, så nå synes jeg det er morsomst å kjøre om sommeren. Det er alltid hyggelig når det er varmt og deilig ute samtidig som man får kjøre snøscooter.

Følg Terje Staffansson på INSTAGRAM

Les mer MÅNEDENS PROFIL

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen