Ta kontakt med oss

Reportasje

MÅNEDENS PROFIL – JOCKE RÖNNQVIST

Han har vært svært aktiv innen FSX hvor han har hoppet rampe og hatt show i ulike byer og land. I tillegg har han vært en del av den legendariske gjengen Ruffriders som har kjørt stort og fanget alt på film, noe som har vært og er en stor del av snøscooter-Sverige. Etter flere skader i forbindelse med hopp i rampen bestemte han seg for å legge det på hyllen, så nå finner vi ham hovedsakelig i skogen eller på fjellets skråninger med sin Polaris 9R som følgesvenn, månedens profil Jocke Rönnqvist!

Vi begynner med å bli kjent med personen bak hjelmen, fortell litt om deg selv, Jocke!

35 år gammel, bor i Vilhelmina med samboer og 2 barn! Vokste opp i Vilhelmina, men flyttet til Umeå da jeg var 20 år gammel og bodde der i nesten 10 år. Det var også der snøscooterkarrieren tok fart. Begynte å jobbe med montering av byggekraner der og gikk over til å jobbe med større traverser og moderniseringsprosjekter hos Vattenfall Vattenkraft. Fritiden handler mye om å være med familien, snøscooterkjøring med alt det innebærer, og elgjakt om høsten. Etter det er det ikke så mange timene igjen av året.

På sosiale medier ser vi deg mest på løssnømaskiner ute i terrenget, men vi vet at du også har vært svært aktiv innen FSX. Hvordan kom du inn i det, og hvordan har reisen vært?

Karrieren tok fart som sagt da jeg bodde i Umeå. Der ble jeg kjent med blant andre Ankan, Emil og Jerry som da kjørte med Ruffriders-gjengen, og gjennom det ble jeg også kjent med Emil Ahrling, Tobias Hellström og Simon Fröling som hadde et fint rampesett på Skravelsjö. Jeg hadde hoppet noen mindre compramp hjemme før og hadde lyst til å prøve en superkicker, så jeg ble med de guttene og begynte å hoppe der. Målet var da å lære meg en seatgrab, men jeg ble virkelig fanget av sporten og fikk lære å kjenne mange mennesker og reise rundt og kjøre show på ulike morsomme, store arrangementer gjennom årene. Jeg innså ganske fort også at det var ganske kult å kunne gjøre triks ute i naturen på skapte hopp, så det var også en grunn til at jeg fortsatte å hoppe og lære nye ting i begynnelsen.

Hvordan ble du Factory Rider for Polaris? Har du alltid kjørt Polaris?

Foreldrene mine har alltid kjørt Polaris, også da jeg vokste opp. De første maskinene jeg husker var mammas Indy 400 og pappas RMK 600 -98 som han kjøpte ny den gangen. Da jeg fikk begynne å kjøre snøscooter selv, satt jeg og holdt balansen og kjørte på én ski rundt på isen med 400’en. Da jeg ble eldre, var jeg “rebellen” i familien som byttet merke og prøvde BRP i 4 år da jeg hadde begynt å jobbe og kunne kjøpe maskiner selv. Så i 2011-2012 kontaktet Edvard på Vilhelmina Motorcenter meg da jeg begynte å hoppe rampe, og jeg kjørte da en Ski-Doo XRS 800, og han syntes jeg skulle prøve en Polaris Rush 800 som da var Polaris’ korte løypemaskin. Så det føltes naturlig da jeg fikk bli ambassadør for ham, og begynte også å få sponsorpenger fra Polaris Scandinavia. Siden den gang har jeg fått hjelp fra Polaris Scandinavia, noen år mer, andre litt mindre, til det til slutt ble “Factory Riders” som det er i dag. Jeg er nok den eneste i verden som har hoppet rampe med en Polaris Rush haha, det er vel egentlig ikke akkurat det den var laget for, men man fikk virkelig en fin “bue” i luften med den i alle fall.

Du har tilbrakt mange år med snøscooterkjøring i ulike former, men hvordan ser fremtiden din ut på snøscooteren? Har du noen planer eller visjoner for kommende sesonger?

Freestylekjøringen fikk dessverre en ganske rask avslutning da jeg brøt håndleddet, hælene og ankelen på 3 hopp, selv om jeg aldri hadde brutt noe før. Jeg bestemte meg etter siste skade for å slutte å hoppe rampe. Suget ligger og surrer i bakhodet hele tiden, men jeg har bestemt meg for å fokusere på løssnømaskinene og å hoppe og finne på morsomme ting når forholdene på snøen tillater det! Å lande på isete, harde landinger har jeg lagt på hyllen. Jeg har sammen med Emil kjørt ulike arrangementer gjennom årene, vi har snakket litt om å kanskje ta det til neste nivå, men det er ingenting vi vil gå ut med ennå. Ellers har jeg litt flere ideer og planer etter den siste USA-turen som vil komme ut etter hvert.

Ja, vi har sett at du nylig var i USA, fortell om den turen! Har du tidligere kjørt i andre land?

Jeg møtte og ble kjent med Sahen Skinner ifjor vår da Polaris fløy ham, David og Caleb over for Ridersclub-treffet i Vuogga, og begynte da å snakke om at jeg ville komme og besøke ham i Afton Wy! Så vi planla sammen at jeg skulle fly over dit i begynnelsen av sesongen, egentlig bare fordi vi vanligvis ikke har så mye snø hjemme her tidlig i januar. Så jeg booket den helgen og snakket samtidig med KLIM om at jeg skulle komme over den tiden hvis det var mulig å kjøre sammen med dem!

Det var en virkelig morsom tur der jeg fikk kjøre med KLIM-grunnleggeren Justin Summers og John Summers i begynnelsen av uken, være med på Polaris MY25 Photoshoot en dag og henge og kjøre snøscooter med Sahen og gjengen hans over helgen! Jeg kjørte snøscooter 5 av 7 dager, så det ble en vellykket uke! Ellers har jeg kjørt FSX-show i andre land, inkludert Russland sammen med Rasmus Johansson.

Ruffriders er for mange i snøscooterverdenen et velkjent navn der du også har vært en del av gjengen. Hva tar du med deg fra den tiden?

Det var utrolig morsomt å få være med på den tiden, mange av de store navnene/utøverne som er her i dag var med den gangen, og det er venner jeg fortsatt har. Det er så mange morsomme minner fra den tiden, så det er virkelig vanskelig å velge noe spesifikt, men et sterkt minne fra kjøringen er fra 2014 da vi var 5 stykker som flippet for første gang og klarte det. Et annet minne er da vi bygde opp den klassiske “Norge platå”-hoppet 1 meter fra kanten og knakk nesten hoppet haha, det blir morsomt å se om noen klarer å hoppe den plattformen så høyt som vi gjorde den gangen i fremtiden. Jeg kom meg bra, Rasmus traff styret så nesen ble flat, og Tobbe skadet kneet litt hvis jeg husker riktig, så vi måtte skuffe ned hoppet så det ble normalt igjen.

Ellers er det mange minner fra alle filmpremierene vi dro på i løpet av høstene og alle de morsomme festene. Releasen av RR X på Högfjällshotellet i Sälen er en fest man aldri glemmer, FSX-show om dagen og dans og moro om kvelden.

På Instagram er du aktiv med bilder og videoer som du deler med over 12 tusen følgere, og nå har du også begynt på YouTube, hva er ambisjonene dine der?

Hehe ja, målet med YouTube er nok først og fremst å kunne legge ut lengre ‘edits’ når man har vært på en tur eller lignende, som USA-turen! Siden jeg kjører mye snøscooter sammen med Emil som er veldig aktiv på YouTube, blir det nok slik at fokuset havner mer på kanalen hans på de tidspunktene, så det ikke blir for mye av det samme. Ellers kommer det nok til å dukke opp mer fra meg!

Før vi sier takk og farvel, tar vi tre raske spørsmål!

Hva kan du ikke være uten på en snøscootertur?

Knebeskyttere og hjelm, føler meg helt naken uten dem.

Den morsomste maskinen du har hatt?

Den morsomste maskinen er nok Polaris 9R jeg kjører på i dag, motoren har en utrolig kraft, akkurat som å kjøre en racemaskin på 900 kubikk.

Hva er de beste tipsene for noen som ønsker å ta kjøringen til neste nivå?

Det beste tipset er nok å kjøre så mye som mulig, det finnes ingen perfekte tips eller snarveier for å bli en dyktig snøscooterfører egentlig, det handler bare om å legge ned tiden, kjøre og øve. Og det er ikke så vanskelig når det er så utrolig morsomt å kjøre snøscooter!

Følg Jocke Rönnqvist på INSTAGRAM

Les mer MÅNEDENS PROFIL

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen