Trax Impressions
POLARIS BOOST SWITCHBACK ASSAULT 146” – EN RÅTASS!
Innen crossover-segmentet har 146” blitt en selvfølge, og når det kommer til Polaris, har de en heftig modell som vi var veldig spente på å testkjøre. Vi snakker selvfølgelig om Polaris BOOST Switchback Assault 146”. Her møter vi en allsidig crossovermaskin med en kraftpakke som har et heftig temperament, og spørsmålet er om dette er en maskin som kan temmes? Vi tok en nærmere kikk, og svaret får du nå!
En crossover med alt!
Da vi i Yellowstone fikk muligheten til å testkjøre Polaris BOOST Switchback Assault 146”, var det med stor iver vi gikk frem over den snødekte parkeringsplassen for å sette oss bak styret på denne kraftpakken. Akkurat denne modellen hadde den matte mørkerøde fargen som Polaris kaller Dark Cherry, noe som gir en eksklusiv følelse som passer perfekt til en maskin i dette premiumsegmentet. Fargen er imidlertid bare én av flere valgbare farger som kan konfigureres under SnowCheck-perioden.
Modellen er dessuten svært komplett når det gjelder utstyr, med 7S-display, elstart, 12V-uttak samt solide støtdempere som standard. Tidligere sesonger har vi hatt muligheten til å teste lignende modeller, så vi har en viss anelse om hva vi kan forvente. Men nå er det på tide å se hva BOOST-en virkelig kan!
Hvordan er egenskapene på løypa?
For å komme oss opp på fjellene, hvor den dype snøen venter, må vi først kjøre noen kilometer på løype. Dette kan ofte føles som en transportetappe, et nødvendig onde, men ikke på denne crossoveren. Det er tydelig at løype egenskapene fortsatt er til stede i denne BOOST Switchback Assault 146”. Beltet med sine 51 mm kammer gir godt grep, men ikke ekstremt, og dempingen kombinert med det velbalanserte chassiset gjør at man føler seg komfortabel, selv ved høyere hastigheter. Så vokser hornene i pannen når man hører turboen hyle og kjenner hvordan det trekker mer og mer i armene. En barnslig morsom maskin på løypa, som til tross for sin ekstreme karakter, føles håndterbar. Vi tror imidlertid ikke at vi får de raskeste rundetidene på denne maskinen, da skiene lett løfter seg fra bakken når kraften settes inn, også i lange svinger. Da gjelder det å få trykket ned på gripperskiene for å kunne ta de skarpere svingene med god fart.
Skal man kjøre raskt på løypa, holder det ikke bare å ha overflod av kraft, maskinen må også være lett å kontrollere. Her spiller støtdemping, ergonomi og også bremsene en viktig rolle. Sistnevnte er noe Polaris lenge har vært sterke på, og det gjelder også for denne maskinen. Bremsen gir ikke bare en direkte og distinkt følelse, men øker også kontrollen over maskinen. Turen på de relativt ukjente løypene lettes også av 7S-displayet, som har innebygd GPS og Ride Command, som er godt plassert og synlig under kjøring.
Mot utfordrende dyp snø!
Når vi kom oss opp i høyden, svingte vi raskt av løypen og tok de første svingene i puddersnøen. Lekelysten vi opplevde på løypene med den kraftige effekten i maskinen, ble litt dempet i løssnøen. Effekten er den samme, men beltet spinner en del, og responsen føles ikke helt den samme. BOOST Switchback Assault 146” bygger likevel raskt opp hastigheten på beltet, og fremkommeligheten er derfor svært god. Det er altså ingen problemer med å komme seg frem i den dype snøen, og maskinen klarer seg faktisk godt til å være en 146”. Når det er sagt, bør man ikke forvente en maskin som setter skiene mot himmelen når man gir gass i løssnøen. At forstillingen er 42,5” bredt, føles ikke som en hindring i snøen, og det er veldig gøy å svinge mellom trærne. Frihetsfølelsen man får på en crossover er total.
En kort oppsummering etter vår første tur
Hvis du er ute etter en adrenalinfremkallende snøscooter som håndterer både kjøring på og av løypa, trenger du ikke lete lenger. Dette er absolutt en råtass blant crossover-maskinene på markedet. Det er verdt å nevne at vi opplever den som mer løypeorientert enn løssnøorientert. Dyp snø er ingen hindring for Assaulten, men smilet er størst på løypene, og det er der den virkelig skinner! Vi skulle gjerne tatt med akkurat denne maskinen på en langtur langs den svenske fjellkjeden for å fortsette å nyte denne heftige maskinen!
Les mer TRAX IMPRESSIONS
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut FXR
Kontakt din lokale Polaris-forhandler:
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.