Trax Impressions
SKI-DOO FREERIDE 154 TURBO R – EN MANGFOLDIG RÅTASS
Ski-Doo Rev GEN 5-plattformen er her for å bli, og Freeride 154 Turbo R har til 2025 fått flere oppdateringer som tar denne maskinen til neste nivå. Det er ikke bare fargevalget som har endret seg – under plasten finner vi oppgraderinger som faktisk gjør en forskjell for deg som fører. Bli med på vår prøvetur, og ta del i våre førsteinntrykk i denne Trax Impressions!
En oppgradert råtass!
Blant snøscootrene som stod oppstilt for testkjøring i USA, fant vi en kjent maskin, en helsvart Freeride 154 Turbo R. Fargen er ikke tilgjengelig for skandinaviske kunder, som i stedet får den freshe fargen Ski-Doo kaller «Flare Yellow.» Denne modellen testet vi i fjor, og vi vet allerede at den er en utrolig kapabel maskin. Motorens ytelse leverer imponerende kraft på de store høydene i West Yellowstone. Forventningene er skyhøye når vi setter oss bak styret på denne løssnømaskinen, og det er endelig tid for å sjekke hvordan oppgraderingene fungerer i praksis.
Stabil under press
For å nå den dype løssnøen må vi opp i høyden, noe som går raskt takket være et godt ledsystem og den overraskende allsidige Freeride 154 Turbo R. Ved høyere hastigheter og på røffere partier merker man den oppdaterte styringen, hvor Ski-Doo har integrert teknologi fra snocross-maskiner for å gi bedre presisjon i styringen, samtidig som vi opplever økt stabilitet. Dessverre har dette en ulempe: styringen føles tyngre.
Vi fortsetter mot løssnøen
Selv om denne maskinen ikke er laget for ledkjøring, er de 76 mm høye kammerne bevis nok på at Freeride 154 Turbo R håndterer transportstrekkene mot løssnøen på en imponerende måte. Den nye styringen hjelper til, men hovedæren går til de kraftige KYB Pro-støtdemperne og den 36” brede fronten. En annen oppgradering vi setter pris på, er den nye 10,25” skjermen som nå har innebygd GPS, uavhengig av tilkobling til telefonen. En praktisk detalj, spesielt for oss testførere som ikke blir bak styret på samme maskin for lenge. Vel oppe i fjellene, med noen kilometer bak oss, er det tid for å teste løssnøkjøring!
Freeriden har funnet sitt rette element!
Allerede ved første gasspådrag i løssnøen blir vi minnet på hvor potent Freeride 154 Turbo R er. Selv med belte på 3900 mm løfter skiene seg fra snøen, og man balanserer elegant på beltet opp bakkene. Under skråkjøring merker vi en liten forskjell – styret vipper ikke like mye tilbake som før. Dette har ikke vært et problem tidligere, men det er en endring i styringsfølelsen. Om det skyldes styringen eller de oppdaterte DS4-skiene, som er blitt smalere bak, lar vi være usagt. Det er likevel tydelig at kjøreegenskapene er finpusset til 2025, og Freeriden har blitt enda lettere å håndtere.
Vi forstår selvsagt at begrepet «lett å håndtere» kan misforstås når det gjelder snøscootere av denne kaliberen. Det er ingen tvil om at Turbo R kan oppfattes som ekstrem til tider, for kraften er mer enn tilstrekkelig. Men vi må også rose BRP for å ha skapt en jevn effektkurve som bidrar til å temme denne råtassen.
En tøff maskin for hard kjøring
Selv ute i løssnøen gjør støtdempingen sitt. Kompresjonen justeres enkelt via lett tilgjengelige “knapper” på støtdemperne, og selv ved mykere innstillinger håndterer Freeride hardkjøring. Maskinen er tydelig laget for tøffe utfordringer, med forsterkede boggieskinner og den faste T-Motion XT-fjæringen i boggien, som gir mer presis kjøring i krevende situasjoner.
Avslutningsvis
Sammenfattet er Ski-Doo Freeride 154 Turbo R en av de råeste og morsomste løssnøscooterne på markedet, men som likevel har et bredere bruksområde. Med overlegne klatreegenskaper og førsteklasses støtdemping takler den de fleste utfordringer uten problemer!
Les mer TRAX IMPRESSIONS
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut FXR
Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:
Les mer om SKI-DOO
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.