Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

SKI-DOO FREERIDE 850 TURBO R 154” – SESONGEN OPPSUMMERES

Med et brak lanserte BRP mange nyheter i forkant av 2023-sesongen og en av de heteste var utvilsomt den nye G5-plattformen. Femte generasjon av REVolution-chassiset og de fleste vet at mye har skjedd siden vi så G1 i 2002. 20 år senere har det skjedd mye i utviklingen og vi valgte naturligvis å gjøre en lang-test på en av de heteste maskinene fra Ski-doo, nemlig deres Freeride 850 E-TEC Turbo R 154″ med 180 hk. Spenn dere fast nå, for nå går vi gjennom alle sesongens turer!

Sesongen, som egentlig ikke ville starte skikkelig snømessig, har likevel vært bra og med noe vaklende leveranser i alle bransjer ble vi positivt overrasket da vår Freeride dukket opp i god tid. 23. november kunne vi hilse på Stefan på Tords motorservice i Bredåker og sesongen for undertegnede var offisielt i gang. Nå hadde man en helt ny skuter som må kjøres inn, hvordan var det da med snøen? Ja, i løpet av romjulen kunne vi faktisk starte innkjøringen, men bare på leden da det var for lite snø til frikjøring, og det vi merket ganske raskt var at innkjøringen ville bli lang. Under ledkjøring bruker maskinen betydelig mindre bensin og det er en bestemt mengde drivstoff som må forbrukes for å fullføre innkjøringen. Vi rakk å passere 35 mil før motoren ble innkjørt og den ga full effekt, en unødvendig lang innkjøring synes vi, selv om den går veldig bra allerede i innkjøringsmodus.

Men etter at innkjøringen ble ferdig og motoren fikk alle sine hestekrefter tilgjengelig, kan vi bekrefte at denne maskinen rører på seg. Og betydelig mer drag i håndtakene enn forgjengeren som har 15 hk mindre, mellomregisteret og kraftoppbyggingen er imponerende. Men vi følte at det var mye mer å hente her om vi kunne optimalisere drivlinjen, etter en kjapp samtale med Magnus på Modshop var tankene klare. Selvfølgelig bestilte vi deres nyeste Adrenaline-variatorkit etter å ha hørt hvor godt det virket å fungere på den nye G5’en. Etter en kveld i garasjen fikk vi installert nye “go-fast dingser”. Her kan vi love at det var fart i greiene, faktisk større forskjell enn hva undertegnede er vant med, nå mater maskinen hardt fra start til man slipper gassen. Motoren har også gått som smurt hele sesongen uten feil, noe som føles veldig bra når man tenker på at det er ladetrykk og 180hk som må tøyles i den relativt lille motoren. Og drivstofforbruket har ikke vært noe å heve øyenbrynene for, men de få dagene det var skikkelig dypt og dermed lange fullgass sekvenser, trenger alle hestekrefter maten sin.

Men effekten skal også ned i bakken ved hjelp av det nye lettvektsbelte med 3″ høye kammer og her har vi litt ulike inntrykk. Når det er skikkelig løssnø, er det et skikkelig godt belte med et fantastisk grep samtidig som den kliver raskt opp på snøen. Når det er litt mere kompakt snø har vi litt mer å ønske, de nye lette kammene har en tendens til å bøye seg mot den harde snøen. Så har holdbarheten på kammene også vært litt så som så, det er mange ødelagte kammer etter kun 90 mil, noe som det gamle belte taklet bedre. I løssnø får den toppkarakter, men i mer kompakt snø som om våren har vi mer å ønske, men det er som sagt en løssnømaskin og i sitt rette element er det et veldig godt belte. Sammen med det originale tilbehøret som gjorde at vi kunne justere lengden på balatareimen og dermed hvor mye den løfter skiene og samt dem samme stive innsvingen som på Expert-modellene, har vi satt oss på en sykt potent klatrer. Når man har dratt balatareimen sammen og har klatret skikkelig bratt i dyp snø, har det ikke vært mange som har klart å henge på. Definitivt bedre klatreevne enn forgjengeren.

Bortsett fra noen tapte kammer på belte, har vi ikke hatt noen problemer med maskinen i løpet av vinteren og reima ser foreløpig bra ut etter 90 mil. Det skal sies at det ikke er ofte at undertegnende har kjørt så lenge på en reim med en løssnømaskin, så den er med berøm godkjent. Det nye motorfestet sammen med det smarte ventilerte variatordekselet ser med andre ord ut til å fungere veldig bra.

Fjæringen på SKI-DOO FREERIDE TURBO er blant de beste man kan få fra fabrikk og den er superenkel å bruke med de nye 3-trinns justeringene, men disse justeringene (klikkene) stikker seg ganske mye ut på de fremre støtdemperne og en knott for klikkjusteringen gikk av på en av de første svingene. Denne kunne vært plassert smartere eller gjort mindre for ikke å bli sittende fast i et tre. Så skulle vi gjerne sett litt hardere shims på den mykeste settingen da vi stort sett kjørte på medium og hard i vinter, men nå blir det litt hardere shims på neste års Freeride så Ski-doo har allerede merket det selv.

Hvis vi så oppsummerer året og vinteren med denne nye SKI-DOO FREERIDE TURBO, kan vi slå fast at Ski-doo virkelig har skapt en vanvittig god scooter som er bygget for løs snø men også litt hopping og mer aggressiv kjøring. Sammenlignet med G4’en er den bedre på skrå, den kliver opp bedre i snøen og har et slankere design som gjør maskinen smidigere og får mindre motstand når det går dypt. Så er den nye turbomotoren virkelig et stort steg fra den gamle, en markant forskjell i kraft og register til det bedre. Vi er tydelig imponert over G5’en og hvilken forskjell det kan være på en snøscooter med disse endringenge som er gjort. Før vi takker Ski-doo for en fantastisk sesong, skal vi prøve å presse inn noen svinger til i fjellet!

Sjekk ut tilhengerne fra BRENDERUP

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL

Les mer Sledtrax tester

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen