En helt sinnssyk tur som riktignok blir et minne for livet. Vi var endelig på vei til West Yellowstone hvor vi fikk æren av å teste alle de nye modellene fra de ulike snøscooter produsentene. Denne gang var det Ski-Doo Summit Adrenaline 850 165” som sto for tur. I metervis av puddersnø og terreng jeg aldri har sett maken til tidligere, ville en lengde på 165” vise seg å være fornuftig. Heng med når vi testkjører 2024 års modellen: Adrenaline!
Mengder med snø
West Yellowstone meldte rekordmye snø og det skulle passe perfekt for en Ski-Doo Adrenaline 850 165”. Denne lengden viste seg å være veldig passelig i disse snømengder. Da vi kjørte opp mot 2500 moh så kriblet det godt i magen, terrenget i området var bare helt rått. Og da vi endelig kom opp og kunne vike av leden, det var da vi skjønte hvor mye snø vi hadde. Pudderføre deluxe! Det jeg umiddelbart kunne legge merke til var at denne scooteren ikke har en kortere tunnel og det henger en lang skvettlapp bak den. Det var ikke like kult.
En helt ny modell
Ski-Doo Summit Adrenaline 850 165” er en av Ski-Doo’s nye 2024 års modeller. Hva er da nytt og spennende med denne modellen? Ikke veldig mye, dette er en modell som tar over for den gamle Summit SP modellen. En billigere modell som ikke har kort tunnel og som har skvettlapp. Den kan også skaffes med Edge Package. 165” lengden er heller ikke å få bestilt i Skandinavia, kun 146” og 154”.
Denne modellen er en veldig standard Summit med lite ekstrautstyr og derfor til en rimeligere penge. Med norske priser så er den cirka 24 000 kr billigere enn den med Edge Package og 39 000 kr billigere enn Summit X.
Oppsummering og inntrykk
Og kjøre snøscooter i West Yellowstone har virkelig gitt en forståelse for hvorfor turbo gjør en så stor forskjell. Og kjøre en vanlig NA 850 versus en 850 turbo er som natt og dag på disse høydene, men fortsatt så imponerer 850 Rotax motoren veldig! Ski-Doo Adrenaline 850 165” er en morro scooter med mye krefter, men det merkes at det er en billigere modell. Det føles som om det mangler noe når en hopper fra denne til en Summit X f.eks, hvertfall i dette terrenget. I Skandinavia så kan nok denne modellen være mer attraktiv. Om du ikke kun kjører i djupsnø og bratte bakker, men en del på led i tillegg, da vil lengre tunnel og skvettlapp komme til nytte, samtidig som det er en billigere modell.