Reportasje
EXPERIENCE YAMAHA WOLVERINE RMAX

Cirka én time fra Barcelona finner vi Les Comes, som er kjent for sine offroad-arrangementer – og etter et besøk der sammen med Yamaha og arrangementet “Experience Wolverine RMAX 1000”, forstår vi hvorfor. En uforglemmelig opplevelse der de ulike modellene fra RMAX-familien ble satt på prøve i det mest utfordrende terrenget. Hvordan de taklet utfordringen og hva inntrykket av maskinene var, kan du lese mer om her!

YAMAHA 70 ÅR
Etter kveldens velkomstmiddag i Barcelona, sammen med representanter fra Yamaha, journalister fra flere land og en god natts søvn, var det på tide å kneppe hjelmen og snøre på seg støvlene. Dagen startet med en presentasjon av arrangementet og en kort gjennomgang av maskinene samt Yamaha som merkevare. Yamaha er et stort og velkjent merke fra Japan som lager alt fra musikkinstrumenter til motorsykler, ATV-er, side-by-sides, båtmotorer og utenbordsmotorer. Man merker stoltheten over merkevaren, hvor de fremhever pålitelighet, holdbarhet og kvalitet, samt det brede produktsortimentet og kundens behov i fokus. Yamaha Motor Company ble etablert som et datterselskap i 1955 og feirer dermed 70 år i 2025!

EN OPPLEVELSE I TERRENGET
Hensikten med arrangementet var å få oppleve RMAX – og det fikk vi virkelig! Med 800 hektar land og over 80 kilometer med løyper lå alt til rette for en perfekt test. Terrenget var svært variert, med alt fra bratte bakker, steinete stier, dype vannhull, gjørmete spor, groper og kuler – til sammen noe som lignet en hinderløype for maskinene. Testkjøringen startet med tre kortere ruter som snirkler seg gjennom terrenget. Her fikk vi prøve tre ulike modeller fra RMAX-familien, og senere på dagen tok vi en to timers lang tur hvor vi testet alle fem modellene.

FAMILIEN VOKSER
RMAX er ingen ny modell – allerede i 2020 kom de første i form av en toseter og en fireseter. Nå i 2024 har vi det nyeste tilskuddet: Yamaha Wolverine RMAX 4 1000 LE, og det er den vi skal se litt ekstra på. Vi fikk mulighet til å prøve fem forskjellige modeller, som varierer i antall seter og dermed også lengde på hjulbasen, samt utstyr og funksjoner. Men hjertet i alle modellene er den kraftige 999cc DOHC parallelltwin-motoren med åtte ventiler. Ønsker du å nerde litt mer om forskjellene og hva hver modell har å tilby, kan du ta en titt på Yamahas nettside eller besøke en forhandler – der finnes det masse informasjon.

EKSTRA ALT MED LE
Det som skiller RMAX 4 1000 LE ut litt ekstra, er blant annet den fireseters kupeen med ekstra langt lasteplan. Dette gjør at man kan kjøre fire personer, sitte komfortabelt og samtidig få med seg utstyr bak. LE-modellen er den mest utstyrte og kommer blant annet med høyttalere, infotainmentsystem, ulike kjøremoduser som sport, trail og crawl, justerbar EPS og Fox IQS-dempere – alt dette kan styres direkte fra førerhuset! Det er virkelig imponerende å kjenne forskjellen de ulike innstillingene gir når det kommer til fremkommelighet, komfort og kjøreopplevelse.

IMPONERENDE FREMKOMMELIGHET
Noe som var felles for alle modellene og som virkelig imponerte, var fremkommeligheten. Med høy bakkeklaring, solide dekk med godt grep og evnen til å snike seg frem med kraft – det var utrolig! De lengre modellene føltes spesielt gode til å klatre og mer stabile i bratte partier, takket være lengre hjulbase. De kortere modellene føltes på sin side kvikkere og mer smidige. Flere ganger kikket jeg fremover og tenkte at her kommer vi til å tippe, skli eller sette oss fast – men det skjedde aldri. Det føltes som hvem som helst uten erfaring kunne kjørt disse maskinene i terrenget – de gjør nesten jobben for deg!

FOR ALLE TYPER TERRENG
For å nevne noe av det som imponerte mest med LE-modellen – utenom det allerede nevnte – må vi trekke frem de ulike kjøremodusene: Trail, Sport og Crawl. Disse kan du enkelt justere med en bryter i førerhuset for å endre motorkarakteristikken, og det gjorde stor forskjell! I trail-modus får du en mykere og mer forutsigbar gassrespons, perfekt i kupert terreng med mange hindringer. Sport-modus gir mer direkte og aggressiv respons, egnet for åpent terreng med høyere fart. Crawl-modus er for ekstreme forhold hvor du ønsker presisjon og kontroll – gassresponsen dempes for nøyaktige manøvrer uten å miste kurs eller grep. Man merker også stor forskjell i motorbremsen i de ulike modusene, noe som henger tett sammen med hvordan CVT-transmisjonen justerer kraftoverføringen.

GULL OG GRØNNE SKOGER?
Det finnes utrolig mye positivt å si om disse maskinene i terrenget – men selvsagt kan ingenting måle seg med å oppleve det selv! Hvis man absolutt skal trekke frem noe negativt, så er det kanskje prisen. På Yamahas nettside finner vi priser fra 312 900 kr til 374 900 kr for RMAX Wolverine-modellene – det er ikke rimelige maskiner. Nå var denne opplevelsen mest lek og moro, men bruksområdet for disse kraftige terrengkjøretøyene er jo mye større enn som så – kanskje som en hjelpende hånd på gården, til tungt arbeid eller i vanskelig tilgjengelig terreng. Tenker man utover lek og moro, blir prisen kanskje mer forståelig?
Les fler Reportasje
Les mer på YAMAHA
