Nyheter
LYNX & SKI-DOO MY 2023
Hvert år presenteres nye modeller og maskiner fra produsentene, og vi må si at BRP virkelig ikke har spart på kruttet i årets presentasjon av 2023-modellene. Nytt chassis, nye modeller, nye motorpakker og ny teknologi står i kø og vi tenkte å gi dere en liten oversikt over de største nyhetene på neste års modeller fra både Lynx og SKI-DOO 2023.
SKI-DOO 2023
Mxz X-RS og Renegade X-rs
For de som liker ledkjøring i høyt tempo bør man ta en ekstra titt på neste års Mxz X-RS og Renegade X-RS. Begge kommer i et helt nytt G5-chassis som tilbyr mange flotte oppdateringer. Lyset er endelig byttet ut med fire LED-moduler, disse lyser med hele 4800 lumen, som er omtrent tre ganger mer enn de gamle lyktene. Et fjerde motorfeste er lagt til for å redusere vibrasjoner, forbedre innrettingen og levetiden til variatorreimen.
De har også jobbet med støydemping, noe som alltid er kjærkomment, og det har de gjort med nytt isolasjonsmateriale på lyddemperen. Som også beskytter de nye sidedekslene som sitter tettere rundt chassiset, en redesignet kjøling av variatorene reduserer også støy. På støtdempersiden er justeringene gjort enkel ved å ha tre posisjoner på bryteren for kompresjonsjusteringen, nå har man Soft, Medium og Hard å velge mellom.
Summit og Freeride
Også på løssnøsiden ser vi et nytt G5-chassis med en del forbedringer og de har klart å redusere maskinene med 3 til 7 kg avhengig av modell. Bredden er også ny der man har klart å skalere hele 76 mm, noe som gjør at spindlene er synlige utenfor sidedekslene slik at man ikke sklir på sidedekselet når man kjører på skrå. Hanskerommet er kommet tilbake med 3,5 liter og du har to LED-moduler i stedet for fire som på ledmaskinene. Lyset er 1 kg lettere med en effekt på 2400 lumen.
Variatordekselet er integrert med sidedekselet for å kunne gjøre sidepanelet smalere og det skal også gi bedre kjøling for variatorreimen. Fjerner du sidedekselet følger beskyttelsen med, noe som gjør det lettere tilgjengelig ved for eksempel inspeksjon eller service. Nå sitter derfor reservereimen bak puten i et eget rom. Tunnelen er lettet med ca. 1 kg takket være nytt design av kjøleren og tynnere aluminium, 1,8 mm i stedet for 2 mm. Trinnene er også smalere for mindre motstand i snøen samtidig som hullene er større og gir enda bedre gjennomslipp. Boggien ligner den gamle, men den har 90 % nye deler og ny geometri som gir bedre kontroll over vektoverføringen. 25 mm lengre fjæringsvei og 1,4 kg lettere.
Summit har også en ny powdermax X-light 3” belte med opptil 1,8 kg lavere vekt avhengig av lengde på belte. Belte skal gi forbedret grep og det er stive kammer helt ut til kantene for bedre kontroll i snøen og ved skråkjøring.
Expertpakken kommer med flere forbedringer som justerbart bremsehåndtak med 20mm stor justering uten verktøy, balatorreim har en større justering med 50mm istedenfor 30mm, nye pilot DS4 ski som er 35mm lengre foran spindelen, bakre svingarm er spesiell for Expert-pakken med fast bakre svingarm uten T-motion for bedre skråegenskaper. Belte har nå full lengde på glassfiberstengene som går fra side til side og dermed er flexedgen borte for å gi en mer stabil oppførsel.
Mxz Neo & Summit Neo
Mxz Neo og Summit Neo er to helt nye innstegsmodeller, de har en Rotax 600 EFI-motor med 40 hestekrefter og elektrisk start. Et kompakt sete og lavt styre med smal diameter gjør maskinene egnet for litt mindre førere med lengde fra ca 160cm til 180cm. Boggien har kun én støtdemper og forstillingen er litt lavere som også gjør den mer tilpasset litt mindre førere. For ca 8000 SEK ekstra er det en modell som heter Neo Plus med 15hk ekstra, bedre støtdempere, høyere kammer og malt tunnel.
Mxz 200 & 120
Barna vil også kunne kjøre en Ski-doo neste sesong på to modeller kalt Mxz 120 og MXZ 200, de er laget av Textron for Ski-doo og Lynx med eget design på panser og skvettlapp for sitt eget utseende.
LYNX 2023
Shredder er etterfølgeren til Boondocker og er designet for å være så god som mulig i puddersnø. Shredder er betydelig smalere enn forgjengeren, selv om forskjellen ikke er like stor som hos Ski-doo da Lynx var smalere i Radien-chassiset mot Ski-doo. Nye kraftigere stigtrinn som er smalere med større snøgjennomslipp i kombinasjon med nye smale sidedeksler gir lavere motstand i snøen.
Et nytt smalere belte som er 38cm i stedet for 40cm og en ny skvettlapp gjør maskinen jevnere og mindre krevende å kjøre. Lyset er byttet ut med tre LED-moduler bestående av to nærlys og et fjernlys som til sammen gir 3440 lumen, som er det dobbelte av 2022 Boondocker.
Radien 2 chassiset kutter 6 kg i vekt og PPS2 DS + boggien har spart hele 3 kg, noe som gir en total besparelse på ca 9 kg. Shredder leveres med justerbart bremsehåndtak. Fire motorfester i stedet for tre gir betydelig mindre vibrasjoner og forbedrer reimens levetid. Men en av de absolutt største nyhetene finner vi under panseret, den nye turbomotoren 850 E-Tec Turbo R som yter hele 180 hk, altså 15 hk ekstra allerede fra havnivå og hele 55 hk ekstra i 2440 meters høyde mot 850 E-Tec.
Det er med andre ord store vektbesparelser med nytt chassis og betydelig kraftigere motoralternativer i Lynx 2023-nyhetene. Lynx kommer, i motsetning til SKI-DOO 2023 med Shredder RE 3700 for oss i Norden utstyrt med 180hk og turbo. Vi tror ikke styrestålet blir nevneverdig slitt på denne modellen.
Både SKI-DOO 2023 og Lynx får en ny 10,25” stort display som ekstrautstyr med berøringsskjerm og GPS. Bruker man BRP go-appen og kobler til telefonen via bluetooth, er det skandinaviske kart i appen hvor de fleste snøscooterledene er innebygd. På ledsnøscooterne med dette displayet er det laget en ny seksjon på styret med kontroller for å styre displayet. Man kan da se støtdemperinnstillingene hvis man har denne skjermen og smarte shocks. Rett og slett veldig nytt og kult med BRP 2023. Vi vil selvfølgelig gi dere et tydeligere innblikk modell for modell i høstens Trax impressions.
Les tester i SLEDTRAX TESTAR
Ler mer LYNX
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.