Ta kontakt med oss

Reportasje

MÅNEDENS PROFIL – KALLE “KJ” JOHANSSON PROSJEKTMASKIN

Han er kjent for heftig kjøring, medvirkning i Slednecks og et boende på andre siden av polen i Pemperton BC. Siden en håndfull år tilbake bor Kalle Johansson med familien utenfor Örnsköldsvik. Hans siste prosjekt, en vakker blanding av snøscooterdeler fra “1974-2022” skaper et av de heftigste “skoterbyggen” øynene våre har sett. Heng med når vi stiller både maskin og “KJ” mot veggen og gjør rede for mer om dette “skoterbygge”.

Kalle fortell mer om hvordan ideen til dette spesialbygget kom?

Ideen til bygget har funnet plass lenge og rollemodellen er en Ockelbo Poro fra -84 som har vært i familien siden 2-års alderen. Den har lenge vært en favoritt å kjøre da den er veldig lett og smidig i både bratt og ujevnt terreng tross sin alder. Men det fantes jo en hel del oppdaterings potensial og der vokste ideen fram om å bygge en oppdatert versjon av Ockelbo Poro men med bedre komfort og opptreden.

Vi ser en god blanding av deler, både nytt og gammelt, hva har du benyttet deg av?

I grunnen har jeg anvendt en skrotet Lynx RE3700 tunnel og en S-modul. Da motoren skulle monteres ovenfor tunnelen er S-modulen montert direkte på tunnelen hvilket gjør at hele snøscooteren blir ca. en fot kortere. En litt ombygget PPS boggie fra en Lynx 3900 med 2.5” belte til sammen med framdempere fra min kone’s snopro 440. Forstillingen er egentilvirket 24-26” bred med noen enklere summit dempere. Andre “random” deler som brukes er 3 stk ulike BRP bakbøyler, et veiskilt, en garageport, alu tilhengerramme, polaris motorfester, Boggiehjul fra Aktiv SC3 samt Ockelbo 6000.
Sykkelstyre med egentilvirket styreforhøyer og en tidlig prototype av Munster fingergas, FSX sete fra nevnte snopro 440 og en båt tank fra Biltema. Først var det tenkt at en ensylindret SA290 motor skulle brukes og den var ferdig trimmet, montert og en egenbyggd eksos var tilvirket. Før oppstart dukket en SX 600 motor opp og jeg ble tilbudt et bidrag som en tidlig 40-års gave fra min kone, da hun syntes at jeg tilbrakte for mye tid inne. 

Mye modifiseringer synes, hva har vært det vanskeligste å få til?

Hittils har panseret i kolfiber vært vanskeligst å få til da jeg ville at den skulle ha litt lignende form som Poron. Uten tidligere erfaringer byggdes en form i tre og plater, ut og inn litt på motto med at man tar det man har. Har bygget snøscooteren etter alt av deler jeg har kommet over så mye som kunne vært bedre. Variator setup var 10mm feil da variatoren var det siste jeg fikk tak i så fikk trikse litt for å få til det. Nesten alle deler er egentilvirket eller modifisert så det er ingen direkte “bolt on” bygg. 

Hvordan går da denne maskinen? Hvordan er den å kjøre? Fordeler, ulemper?

Det er litt som å kjøre jetski på snø da litt balanse kreves, men den er veldig lett å manøvrere. Stor oppdrift i snøen men oppleves som en kort maskin og kliver lett opp på wheelie om man ønsker det. Har enda bare rukket å kjørt noen små svinger så jeg skal kjøre litt mer før snøen er borte og se hvilke endringer som skal gjøres innen den blir ferdigstilt. Førsteinntrykket er helt klart veldig positivt og den er en av de morsomste snøscooterne jeg har kjørt, men også mest annerledes.

Totalt har bygget kostet under 20 000 SEK og min frue har fått mye egentid det siste året. Til slutt får vi takke deg Kalle og ditt engasjement du har vist gjennom dette bygget. Vi ser fram til og treffe deg igjen når denne maskinen er 100% klar for et par knappe puddersvinger og bratte skråsider. 

Besøk Kalle “KJ” Johansson INSTAGRAM for flere bilder under prosjektet. 

Les flere REPORTASJER

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen