Ta kontakt med oss

Trax Impressions

POLARIS SKS 650 – SNOW KING SPECIAL ER TILBAKE!

En av sakene som konstant snurret i mine tanker som barn var snøscooter. En tilbakevendende maskin som ofte var i mine tanker var den legendariske 3-sylindrede Polaris Indy 650 SKS. Når jeg som 16-åringen endelig fikk begynne å kjøre ble det nettopp en Polaris 650 SKS som ble kjøpt av undertegnede. Mange år har gått og utviklingen av maskiner har virkelig tatt av, men nå står modellen igjen i rampelyset. Vi skal nå gi dere våre første inntrykk av nye Polaris Matryx 650 SKS 146.

Det var nok mange som løftet smilebåndet når Polaris lanserte sine 2023 modeller, i tillegg til at man blant annet lanserte en helt ny motor valgte man også å re-lansere SKS’n nå med 650 Patriot motoren. SKS’n har gjennom årene vært en populær modell i Skandinavia og det er nok ingen tilfeldighet at Polaris har valgt å ta modellen inn i programmet igjen.

Polaris holdte sitt pressetreff i Arvidsjaur under våren, og miljøet der gjør det mulig å kunne teste alle modeller i sitt rette element og SKS’n var ingen unntak. Med hjelp av elstart starter vi motoren for å varme den opp og under oppvarmingen undersøker vi utsiden av maskinen. Fargevalget er diskret men også veldig tiltalende. Dagens maskin hadde den lave delen av vindskjermen noe som gjorde at den faktisk så ganske sint ut, til sammen med at styret nesten gir en crosslik følelse.

Når vi da er ute og kjører gir maskinen et positivt førsteinntrykk, den føles lettkjørt og smidig på leden. På de mere åpne partiene hvor man kan gi mere gass merker man hvilken imponerende jobb ingeniørene på Polaris har gjort! Det er virkelig bra gassrespons i POLARIS SKS 650 og den føles utrolig rapp. Vi kjører etter en led som byr på lange svinger og høy hastighet. Under tiden vi kjører så kommer jeg på at det begynner å gå litt for fort, tross at situasjonen fortsatt er under kontroll. Polaris egne IFP dempere gjør en bra jobb og sluker ujevnheter og mindre hopp på tiltalende sett, boggi og forstilling jobber bra sammen. I tillegg til den lange tunnelkjøleren klarer maskin også de noe hardere dagene uten problemer med å gå varm, perfekt for oss oppe i Norden.

Vi kommer ut på en sjø med kantsoner av myrmark som er helt ukjørt. Her er det lett å surfe mellom myr trærne tross at forstillingen er 39” bred. Beltet som er en 2.0 Crossover gjør en bra jobb også ute i den løse snøen. Som navnet avslører er det 2” kammer der toppen av kammene er mykere for å få bedre flyt i pudderet samtidig som selve basen i kammene er stivere for å gi grep ved ledkjøring. I den løse snøen inviterer SKS’n til lek hvor det er morsomt å gjøre “donuts” og bare surfe rundt. Provoserer du maskinen går det også å kjøre med skiene høyt i været.

Tiden suser i vei og det er på tide å kjøre tilbake, under ferden hjem fortsetter jeg å utfordre maskinen og må da innrømme at Polaris har laget en meget morsom crossover maskin. Den kjennes veldig lettkjørt og har en riktig potent motor som passer bra til denne modellen. Den 3-sylindrede 650 motoren var blant det skarpeste du kunne ha under panseret mot slutten av 80-tallet, neste års Patriot 650 er ikke motoren med mest effekt, men åh så rampete!

Les flere TRAX IMPRESSIONS

Les mer POLARIS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen