Ta kontakt med oss

Trax Impressions

POLARIS KHAOS 9R 155” – FABRIKKTRIMMET TIL FOLKET

Det er helt fantastisk å kunne jobbe i denne bransjen som tross sin lille størrelse leverer innovasjoner og teknologiutvikling i et rasende tempo. I fjor kom Polaris med et helt nytt chassis til sammen med en overladet totaktsmotor som var den sterkeste av alle totaktere i hele industrien. Vi og mange andre tenkte nok at det ikke ble så mange nyheter fra Polaris i år, men oi så feil man kunne ta. I tillegg til en ny firtakstmotor så presenterte Polaris en fabrikktrimmet motor på hele 900cc med navnet Patriot 9R, hvilken vi nå skal se nærmere på!

En motor som mange konkurranseførere skulle drømme om går nå å kjøpe med fabrikkgaranti fra Polaris. Er det ikke bare en oppborret 850 og det kan vel ikke bli en kjempestor forskjell tenker kanskje mange? Nja man har faktisk løpt linjen ut og gitt hele motoren ekte seriøse oppdateringer. Eller hva sies det om lettet veivaksel, lettet svinghjul, lettere variator, keramikk behandlede stempler, cnc-portede sylindre, modifisert topplokk til sammen med en eksos som er bygget etter alle oppdateringer. Ja her man virkelig ikke vært snål og alt dette gir ca 7% mer toppeffekt og 12% mer dreiemoment mot Patriot 850 motoren. Det man la stort merke til når vi testkjørte den nye kraftpakken er gassresponsen som forbedres mye hvor gassen kjennes mer som Clintans avtrekker på hans 44 magnum.

Men hvor mye effekt og kraft trenger man egentlig? Finnes det aldri noen grense for snøscooterførere? Her kan vi holde med om at mange av dagens verstingmaskiner har mer effekt og kraft en hva de fleste har behov av og man tar seg ikke nødvendigvis så mye bedre fram med mer effekt, da det ofte sitter i dyktigheten til piloten bak styret. Dog skulle vi si at en løssnømaskin med et kraftigere hjerte gjør det lettere å unngå fastkjøringer når man raskt kan bygge opp hastigheten.

Men en av de største fordelene kjenner man ved teknisk kjøring, når maskinen svarer direkte på input og man kan løfte skiene presist når man vil gjøre en vending for å bytte retning i skogen. Her vil vi si at POLARIS KHAOS 9R har sin paradegren, en sterk motor med en eksplosiv kraft akkurat når man ønsker den. Effektmessig kjenner man dog at Patriot Boost motoren har mer utholdenhet høyere opp i registeret, men 9R har en rappere motorkarakter. Da skal man fortsatt være medviten om at Polaris har lyktes veldig bra med gassresponsen på Boosten, det sier litt om hvor vass 9R faktisk er.

Vi har pratet mye om motoren da det er en virkelig stor nyhet men vi får ikke glemme chassiset som snart har en sesong på nakken og det er nok få som har gått glipp av at Polaris er dyktige på akkurat løssnøsiden. Den kortede tunnelen som også er smalere i slutten gjør at den kjennes enda kortere en hva den er og det utgjør en større forskjell enn hva man skal tro når det begynner å gå dypt i snøen. Man kjenner ikke at noe tar imot eller går tungt samtidig som man får maksimalt grep og trykk på belte. Det hjelper også å få maskinen lettere opp fra snøen og nå hopper den bokstavelig talt opp når man trykker gassen helt inn til styret, wow! Allerede i 2011 når første Pro-ride chassiset kom ble man imponert av hvor bra RMK maskinene popper opp fra snøen med Axys chassiset ble det bedre for å så ytterligere bli maksimert med Matryx plattformen, og nå til 2023 har man dessuten en gassrespons som gir ytterlige bedre pop effekt i snøen.

For å være bra ved teknisk kjøring og i løssnø har man veldig stort fokus fra alle tilverke på å holde nede vekten, og det morsomme med den nye 900cc store motoren er at den faktisk er lettere enn Patriot 850. Nå tror vi ikke at det var det primære målet men det er en ren bonus som man har fått av lettere veivaksel, variator og svinghjul som gir den enorme gassresponsen. Men lavere vekt og mindre roterende masse som senker gyroeffekten får maskinen en ekstrem enkel oppførsel. Her kjenner vi oss trygge og hjemme bak styret på Polaris Khaos 9R tross tight terreng med massevis av bratte bakker der man som fører settes til prøve.

Du som har tanker rundt å kjøpe Polaris løssnømaskiner foran modell år 2023 og funderer på om det er en 850, POLARIS KHAOS 9R eller Boost motor man skal velge så kan vi dele noen av våre inntrykk. 850 er en relativ ny motor og i absolutt toppklassen bland totaktere uten turbo og er et godt alternativ. Kjenner man behov for å kjøre trimmet og vil ha en “verre” gassrespons til tight og teknisk kjøring der rappheten kan hjelpe til en mer avansert manøver så er Polaris Khaos 9R helt klart blant det “verste” man kjøre neste år. Men vil man ha muligheten til å bygge enda mere fart ved bratt klatring i dyp snø og gjerne der man får holde full gass lenge så kommer Patriot Boost motoren til å være riktig valg.

Det er mange valgmuligheter fra Polaris både når det kommer til drivlinjer men også nå under snowchekperioden som slutter den 24. mars. Da får man som kunde muligheten til å bygge sin maskin som man vil med massevis av valgmuligheter på farger, tilbehør og displayer med mere. 

Les flere TRAX IMPRESSIONS

Les mer POLARIS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen