Ski-Doo Expedition SE kommer i en helt ny utgave for 2026, med en rekke oppdateringer som ikke bare endrer utseendet, men også kjørefølelsen – BRP slår virkelig på stortromma! Dette er Ski-Doo sitt flaggskip når det gjelder komfort og «alt ekstra», og vi i Sledtrax har hatt gleden av å teste den under optimale forhold. Her er vår dom!
Total makeover for 2026
En av Ski-Doo sine mest luksuriøse modeller får en solid oppdatering foran 2026-sesongen. Først og fremst får Expedition SE det etterlengtede Gen5-chassiset, som gir maskinen et helt nytt utseende og en rekke forbedringer under skallet. Men la deg ikke lure av det stilrene ytre – Gen5-plattformen innebærer en rekke tekniske oppgraderinger. Over 4800 lumen i belysning, en fullstendig omarbeidet uMotion-bakfjæring som skal gi uovertruffen komfort på leden, ny geometri i spindlene og oppgraderte drivhjul for bedre ytelse og smidighet i terrenget. I tillegg har Ski-Doo gitt modellen en ny oppbevaringsboks helt bakerst, som gjør at lastekapasiteten nå er klassens beste – imponerende 62 kg gjør denne maskinen mer allsidig enn noen gang tidligere.
Hva liker vi?
Etter noen timer bak styret på Expedition SE er det mye å elske. Den kraftige firetakts turbomotoren leverer mer enn nok kraft til både arbeid og fornøyelse. Fit & finish – Ski-Doo er fortsatt best i klassen når det gjelder byggekvalitet og detaljer.
Den oppdaterte 10,5-tommers skjermen er en «game changer»! Nå får du kartfunksjon direkte i scooteren uten å måtte koble til telefonen, noe som gjør navigasjonen enklere og skjermen mer brukervennlig enn tidligere. Førsteinntrykket er at Ski-Doo Expedition SE kombinerer kraft, komfort og brukervennlighet på en måte få andre maskiner kan matche.
Hva liker vi ikke?
Etter vår relativt korte prøvekjøring er det vanskelig å finne noe vi ikke liker med denne maskinen. Den leverer topp ytelse tvers gjennom, og der er redaksjonen samstemte. Men når vi ser nærmere på spesifikasjonene i etterkant, er det én ting som skiller seg ut – prisen. 260 000 kroner betyr en økning på nesten 15 000 kroner sammenlignet med tidligere modeller. I tider der økonomien er tøff for mange og sparepengene forsvinner raskt, kan vi ikke la være å mene at en prisjustering nedover hadde vært velkommen. Men vi antar at Ski-Doo lever etter mottoet: «Smaker det, så koster det.»
Overrasket oss? JA!
Om noe virkelig overrasker, så er det komforten. Undertegnede har neppe kjørt en så behagelig snøscooter før. Selv om løypene tidvis var svært ujevne, føltes det som vi fløt frem på skyer – mye takket være den nye uMotion-fjæringen. Og selv når vi presset maskinen i høyere hastigheter, leverte den en stabilitet og smidighet som er vanskelig å finne hos konkurrentene.
Det ble enda tydeligere da vi «byttet scootere» under testen – alle var enige: Ski-Doo Expedition SE er snøscooternes svar på en Bentley! Vi gleder oss til å fortsette testingen i ulike forhold gjennom vinterens langtidsprøve, og kan allerede nå slå fast at den med rette har sikret sin plass i Sledtrax 2026-langtestflåte.