Ta kontakt med oss

Trax Impressions

SKI-DOO MXZ X-RS 850 TURBO – ET BEIST I PARADIS

West Yellowstone i år som ifjor har langstrakte leder brede som motorveier med en standard vi ikke er vant til i Skandinavia. Derfor passer det utrolig godt å få testet Ski-Doo sitt absolutt sterkeste svar på led-racer, nemlig Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo. År etter år kommer de med oppgraderinger og optimaliserer maskinene for sitt beste potensial. La oss ta et dypdykk å se hva Ski-Doo har å by på for år 2025 og teste et riktig beist av en led maskin.

Langtur på led

På flyplassen i West Yellowstone hvor alle modellene står oppstilt så får jeg æren av å sette meg på Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo. Noe som er ekstremt kult da vi vet dette er en av absolutt kraftigste og raskeste ledmaskinene. Vi tar oss i vei på leden og da er det bare å henge på, det tar ikke lang tid før smilet under hjelmen kommer fram da plystringa fra turboen gir en magisk følelse og kraften den leverer ned til belte er helt insane. Vi kjenner at maskinen har potensialet til å gå ekstremt fort.

Ny teknologi og optimalisert forstilling

Ski-Doo har i år 2025 utviklet og optimalisert geometrien i forstillingen på led-maskinene. Vi ser i år nye a-armer som er bøyde og får en flatere vinkel mot spindelen som også står horisontalt og vi har nye pilot RX ski. Disse endringene gjør vår Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo mer forutsigbar, letthåndterlig og svelger unna store hopp og humper mye bedre.

Skiene er også med på å gjøre kjøring i litt mer varierte snøforhold bedre, så om det legger seg noen cm løssnø på leden så oppnår du fortsatt en forutsigbar manøvrighet. Den nye geometrien i forstillingen endrer ikke kjørekarakteren totalt, vi kjenner oss fortsatt igjen, men den er forbedret. Du kan ta skarpe svinger uten bekymring, da vi får bedre marktrykk nede i snøen.

Komfortabel langtur med MXZ X-RS

På vår lange tur i West Yellowstone så var ikke komforten noe å klage på. Vi finner et komfortabelt sete som er utformet slik at du kan bevege deg fint sideveis, men samtidig grep nok til å ikke skli fram og tilbake når vi tester maskinen fullt ut. Det er oppvarmede håndtak med håndtaksbeskyttelse noe jeg ikke ville vært foruten. Justerbar bremsehendel som justeres ut ifra hver enkelt fører. Et display hvor du ser alle instrumentene og enkle knapper på styret for å navigere deg gjennom displayet. Her finner du også launch-kontroll, kanskje ikke et emne som ligger under komfort men verdt å ta opp da det er utrolig fett!

Oppsummering

Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo er i år igjen en favoritt som vi lar oss imponere av. Med de små ekstra detaljene rundt ergonomi og kjøreegenskaper så slutter ikke Ski-Doo og imponere i led-segmentet. Elektroniske dempere, turbo under panseret, avansert display, water injection systemet for turbon og en enda lengre liste med finesser og detaljer. Jeg tar av meg hatten og anbefaler trygt dette beistet om noen er ekstra glad i fart og spenning. 

Les mer TRAX IMPRESSIONS

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen