Hjemme i Norge har 146” løssnømaskiner fra Polaris blitt mer og mer populære. Under vår reise til andre siden av dammen fikk vi muligheten til å teste den lengre broren med den utrolig potente Patriot 9R-motoren. Er tiden for 155” virkelig over for oss som kjører på denne siden av Atlanteren? Etter en dag bak styret på denne oppdaterte maskinen er jeg mer overbevist enn noen gang om at den har en gitt plass også for det nordiske markedet, hvorfor? Det får dere lese i mine første inntrykk om Polaris RMK Khaos 9R 155”!
Under fjorårets Snowshoot var vi bortskjemt med midjedyp puddersnø og et solid snølag på tre meter, denne gangen bød West Yellowstone fortsatt på magiske utsikter, men med betydelig mindre snø. Basen var mye lavere og oppå den lå det alt fra 10 til 30 centimeter løssnø, med andre ord minnet disse forholdene mye mer om våre nordiske. De humpene som ellers pleier å være så innbydende til hopp måtte evalueres ekstra nøye for å unngå uhell. Terrenget er til tross for snømengden fortsatt en av de morsommere for teknisk skogskjøring og gir deg som fører både gledehyl og adrenalin bak styret på Polaris RMK Khaos 9R 155”.
Et første blikk!
Foruten det mest iøynefallende i form av fargevalget har denne Khaos fått en hel del oppdateringer, fottrinnene er nye med en annen design som forhindrer isdannelse bedre. Mot baken av tunnelen er det nå mer enn 45% vinkel på stigtrinnene som gjør at is og snø har vanskeligere for å få feste mot sin forgjenger. Når du hopper opp på maskinen er det noen ting foruten disse fottrinnene som jeg legger merke til. Setet er smalere og lavere, noe som faktisk merkes selv når vi snur på parkeringsplassen. Også gassblokken og skien har fått en annen utforming. Den nye blokken er betydelig åpnere enn sin forgjenger, og både gassvaier og hylster ser annerledes ut. Denne nye designen er for å forhindre at snø og is samler seg der.
Tid for å kjøre
Løypene som tar oss til høyere høyder er lette å kjøre selv med en løssnømaskin. Brede og preparerte tar de oss trygt opp til planlagte kjøreområder. Vel fremme svinger vi av løypa for å finne uberørt terreng, her viser Polaris RMK Khaos 9R 155” virkelig hva den er god for. Den kraftfulle Patriot 9R-motoren leverer konstant kraft og den responderer eksplosivt når du trenger det som mest. Gassresponsen er imponerende og maskinen reagerer umiddelbart på hver kommando fra deg som fører.
Teknisk skogskjøring
Å kjøre teknisk skogskjøring i de forholdene som West Yellowstone byr på er en fryd. Maskinens håndterbarhet gjør at du kan navigere gjennom trange passasjer og svinge skarpt uten å miste moment. Den nye fjæringen absorberer støt og ujevnheter med letthet, noe som gir en smidig og stabil kjøring. Det er ikke bare dreiemomentet og gassresponsen som imponerer, men også maskinens balanse og vektfordeling. Vi kjører gjennom tette skogspartier, i bratte bakker og tidvis dypere snø uten at Khaosen møter noen store problemer. Med sitt nye smidigere sete og de isfrie fottrinnene føles 9R’en enkel å håndtere selv under intens kjøring.
Summa summarum!
Etter en lang dag bak styret på Polaris Khaos 9R 155” kan vi konstatere at den langt fra har spilt ut sin rolle for oss på denne siden av Atlanteren. For de førerne som søker en maskin som kan tilby både teknisk presisjon og eksplosiv gassrespons er denne maskinen et åpenbart valg. Den er leken og klarer alle de utfordringene den nordiske vinteren kan by på og mye mer!