Vi i Sledtrax har hatt gleden av å teste den nye og glovarme Polaris 9R Switchback Assault 146 Escape, den nyeste modellen i Assault-familien. Under en lang og intens dag hadde vi gleden av å utfordre denne nykommeren både i løssnø og på løyper. Når pulsen nå har lagt seg, kan vi med stolthet dele våre inntrykk – og her kommer dommen!
2026, Switchback Assaultens år?
Inn mot neste sesong har Polaris gjort betydelige oppdateringer med Switchback Assault 146 Escape, noe som gjør den utrolig interessant for det skandinaviske markedet. Det mest omtalte er den nye Escape‑forstillingen som er justerbar mellom 39–41 tommer; den har blant annet fått RMK-spindler og står på Gripper ski. Med forstillingen satt til 39″ gir hele maskinen et smidig og lettkjørt inntrykk, spesielt utenfor løypene. Det er sannsynligvis innslaget av RMK‑komponenter som er grunnlaget for denne følelsen, og i tillegg har snøscooteren fått den kraftfulle Patriot 9R-motoren som alltid gir rå respons og kraft. Dette løfter selvsagt kjøreopplevelsen ytterligere – det spiller ingen rolle om du kjører på en bred, rask løype eller i dyp snø; kraften og responsen er alltid der.
Å kjøre
Assault Escape skal, som mange andre crossover-maskiner, være bygget for 50/50 løype og løssnø. Inntrykket den etterlater oss etter en lang dag bak styret, er at den heller litt mer mot frikjøring – noe som ble satt pris på av alle som prøvde den. Den kjennes lett å bryte over og er godt balansert når du suser mellom grantrærne. Det bør nevnes at vi kjørte den med 39″ innstilling på forstillingen. Siden tank og sete er smalnet foran, får også du som er kortere en naturlig stående kjørestilling – noe som forsterker hele følelsen.
Det 2″ høye crossover-beltet sender ikke bare avgårde snø i det løse – det gir også både godt driv og bremseevne på løypa, som den jo er ment for. Det er ingen tvil om at det nye medlemmet i Assault-familien også byr på masse kjøreglede på løype. Responsiv, kvikk og smidig er egenskaper som gjør at det fort kan begynne å gå raskt på løypene.
Hva liker vi mindre?
Til tross for en overveiende positiv følelse finnes det alltid forbedringsområder å vurdere. Selv om dempingen fungerer bra og er komfortabel på de fleste løyper, skulle vi ønske muligheten til å stille dem enda strammere for de raske partiene på de virkelig røffe løypene – her opplevdes de noe myke. Når prislappen i tillegg ligger på ca. 290 000 kr, blir selv den mest dedikerte snøscooterentusiasten mer reservert, og forventningene skyves enda høyere.
Er det noe som overrasker oss?
Ja, virkelig! Det som imponerte oss mest, var følelsen av å håndtere begge verdener. Den tar seg fram på løype og i løssnø på en måte man ønsker av en crossover-maskin. Escape-utgaven tilbyr både framkommelighet, lekenhet og kjørbarhet utenfor løypene. Til tross for humpete partier på løypa føltes det som om vi fløt fint – snøscooteren forble stabil også i høyere hastigheter, og leverte en kjøreopplevelse som blir vanskelig å matche i sitt segment. Polaris 9R Switchback Assault 146 Escape har virkelig vist seg å være en sterk spiller både på løype og i løssnø. Har dere mulighet til å teste denne maskinen, synes vi virkelig dere skal gjøre det – den etterlater helt klart et smil om munnen!