Lynx fortsetter å sette standarden innen snøscootermarkedet med sin siste kreasjon: Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R. Denne modellen står for innovasjon og avansert teknologi, designet for å tilby en driftssikker, holdbar maskin med enkel håndtering i dyp snø og fjellterreng. Hvor kan man bedre sette denne maskinen på prøve enn i de klippefylte fjellene i West Yellowstone!
Kraftig motor og ytelse
I West Yellowstone’s imponerende og bratte terreng med de store fjellene benytter vi sjansen til å teste hvordan denne Lynx Shredder DS 3900 Turbo R kan klatre. Kjernen i denne maskinen er dens Rotax 850 E-TEC Turbo R-motor. Denne totaktsmotoren med turbolading leverer enestående kraft og akselerasjon. Med en effekt på over 180 hestekrefter er det bare å trykke ned gassen og sikte oppover de bratte fjellene. En ting er sikkert, det blir morsommere med mer kraft i motoren! Det merkes virkelig i denne maskinen når man trykker ned gassen og turboen lader opp! Den passer som hånd i hanske. Det gjør det mulig å klatre i ekstreme bratte bakker og krevende terreng med letthet.
Innovativ konstruksjon og design
Bygget på Lynx’ velkjente Radien 2-plattform, tilbyr Shredder DS 3900 en balansert lettvektskonstruksjon som føles stabil. Den er kanskje ikke klassens mest lettkjørte maskin, men nå med 34″ forstilling synes jeg den føles betydelig mer lettkjørt enn tidligere. Chassiets smale design med kort tunnel og lavt tyngdepunkt gjør det lettere for føreren å manøvrere snøscooteren, spesielt ved raske svinger, men også i mindre hopp som vi fant i skogen. Den robuste konstruksjonen sikrer også holdbarhet og lang levetid, selv under ekstreme forhold der Lynx hører hjemme.
Avansert fjæring
En av de første tingene jeg tenker på når jeg kjører Lynx er god fjæring. Siden PPS kom har Lynx dominert markedet med den beste fjæringen etter min mening. På denne Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R har de forsøkt å gjøre maskinen mer lettkjørt og smidig. Bak finner vi PPS² DS+ i år med KYB 36 Plus Kashima støtdempere som gir en jevn og kontrollert kjøring. Foran består fjæringen av LFS-systemet med kun 863 mm sporvidde og også her KYB 36 Plus Kashima støtdempere, som er mykere og mer rettet mot løssnøkjøring. Dette oppsettet med fjæring synes jeg gjør DS-modellen et steg vassere som løssnømaskin!
Toppmoderne teknologi
Denne modellen kan utstyres med moderne teknologi for å forbedre kjøreopplevelsen. Man kan velge mellom en 4,5″ digital display som kommer som standard eller 10,25″ fullfarge digital display med berøringsskjerm og BRP Connect, som gir føreren rask og enkel tilgang til all viktig informasjon som hastighet, turtall, drivstoffnivå og motorstatus. Med BRP GO-appen kan du se hvor vennene dine kjører, en forbedring til i år er at nå kommer displayet med en innebygd GPS. Originalt er det trekkstart og SHOT som gjør det enkelt å starte snøscooteren. Man trenger bare dra i gang scooteren om morgenen, så er det som å ha elektrisk start takket være SHOT-funksjonen.
Oppsummering
Hvordan er det da å kjøre en Lynx Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R i det magiske miljøet rundt West Yellowstone? Scooteren inviterer fortsatt til hopp og lek selv om den er blitt enda mer rettet mot løssnøkjøring. Med tanke på bruksområdet for modellen er det et steg i riktig retning. Mykere fjæring kombinert med smal forstilling gjør at scooteren blir lettere å håndtere på skrå, noe vi setter pris på da den tidligere ble opplevd som litt vanskelig på skrå. SHOT-starten er et stort pluss som sparer godt på kreftene gjennom en hel dag ute i snøen. Og vi må ikke glemme turboen som virkelig vekker motoren til liv i de bratte bakkene og hjelper til med å kaste mengder med snø med PowderMax X-Light beltet med 76 mm kamhøyde. Et løssnømonster som er blitt mer smidig som en gaupe!