Ta kontakt med oss

Trax Impressions

LYNX SHREDDER RE3700 TURBO

At BRP har kommet med store nyheter til 2023 kan knapt unngå noen og en av de heftigste maskinene finner man i løssnøsegmentet hos Lynx. Ikke nok med at de har tatt fram en helt ny modell som har et radikalt forandret utseende og utallige oppdateringer, har man til og med gitt maskinen den mest mektige 2-takts motoren de har å by på. Snøscooteren vi prater om er Lynx Shredder RE3700 850 E-TEC Turbo R og dette er vårt førsteinntrykk om denne maskinen!

Lynx Shredder, erstatteren for den legendariske Boondockern, er en helt ny modell for 2023 som på papiret ser fryktelig potent ut. Ut fra spesifikasjonene forsto vi at dette ikke bare er en modell med et helt nytt utseende, men også teknikken samt drivlinjen har fått seg et løft. Men det er først når vi kommer nærmere maskinen og ser på detaljene at vi innser at det er mye mere som er nytt. Løsningen med variatorbeskyttelsen, fotstegene, tunnelen og lyset har helt ny design men den individuelle største oppdateringen finner man så klart under panseret. Litt morsomt er det at vi under vårt løssnøtest 2021 lurte på hvordan Lynxen skulle kjennes ut med motoren som man da fant i Summit Turbo. Nå fikk vi svaret og dette med klar beskjed for både Shredder DS samt RE går å kjøpe med den nye 850 E-TEC Turbo R motoren, som leverer hele 180hk!

Når vi fikk muligheten til å prøvekjøre en prototype av Lynx Shredder RE 3700 850 E-TEC Turbo R nappet vi direkte og tok med oss snøscooteren ut i skogen for å se hvilken skapelse dette er. Selv om snøforholdene hadde forverret seg radikalt under de siste dagene og kjøringen fikk skje i riktig tung våt snø var det med et enormt smil vi tok oss opp bakkene. Med denne kraftige motoren er det nemlig ingen problem å holde farten på topp tross krevende snø. Når turtallet passerer 7000 finnes det ingenting som stopper denne hysteriske maskinen, det er i alle fall følelsen. Den lekre turbo lyden freser på og det drar i armene når man kjører oppover bakkene. Det største risikoen er nok at man stegler over om man ikke passer seg, for bakbøylen og annet utstikkende saker er tatt bort på denne modellen. Det går derfor både enkelt og raskt når man velger å vende i bakkene.

At snøscooteren har et kortere belte gjør at man får jobbe en del med å forflytte tyngdepunktet under klatring, i alle fall ved lavere hastighet, ellers reiser skiene seg lett opp i luften og man mister farten. Når man deretter har kommet opp i moderat hastighet og får mer driv i snøen er det lett å nyte alle de 180 hestekreftene som man har tilgjengelig. Det går nemlig veldig fort å bygge “trackspeed” og overvinne de bratteste bakkene, tross kortere belte. 

Shredder RE er ikke bare en maskin som gjør seg bra i løssnøen. En virkelig bra egenskap på denne modellen er støtdemperne som gjør en enestående jobb når det kommer til led kjøring men fremfor alt ved hopp og lek. Følelsen når man kjører snøscooteren er at ingen hinder er for stort og det gjelder også når man kaster seg ut i luften med snøscooteren. Også om landingen har dårlig tilbøyelighet eller er hard så absorberer de kraftige KYB 36CR och KYB 46 HLCR støtdemperne landingene på en måte som imponerer hver eneste gang.

Til slutt så går det ikke å unngå å trekke opp skiene i været under transportetappene. En barnslig morsom manøver som aldri blir gammel og som dessuten går å gjøre i alle tenkelige hastigheter med denne modellen. Lynx Shredder RE3700 850 E-TEC Turbo R, en brutal lekfull maskin som vi ser fram imot å få se mer av under kommende sesong!

Les flere Trax Impressions

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen