Her har vi en makset maskin på alle nivåer, det er selvsagt Ski-doo Summit Expert 850 Turbo R i 165″ lengde vi snakker om. Denne utrolig kraftige maskinen med Turbo R-motoren ga oss en tur vi sent vil glemme. I West Yellowstone dype snødekke blant de høye granene ble minner skapt for livet.
G5-chassiset
BRP ga chassiset en ny æra allerede forrige sesong med G5 og dermed et helt nytt utseende med massevis av nye finesser og funksjoner. Vi så nyheter som forbedrer evnen til å skjære gjennom snø som en nyslipt kniv og lettere å holde maskinen på skrå, dette gjennom blant annet slanke deksler og stigtrinn samt ny geometri i boggien. Også mer mindre synlige, men svært betydelige detaljer ble fikset som inntak og eksos for å kjøle beltet og et variatordeksel som er integrert i sidedekselet. Dette skaper en kapsel rundt variatorene for å unngå varme fra motoren og dermed får beltet til å vare lengre.
Et vinnende konsept
Alt dette og mer til, fikk vi se gode resultater forrige sesong og BRP velger å fortsette å jobbe i samme retning som da frem til 2024. Derfor ser vi ingen store nyheter på Ski-doo Summit for denne sesongen, men en velfungerende maskin som gir et sus av glede og utrolig mange smil per mil er noe vi absolutt ser!
I sitt rette element
Denne kraftige turboen har ikke bare kraften og lengden til å klatre bratt, med det nå mer kjente G5-chassiset som forbedrer skråkjøring og følelsen av å skjære gjennom snøen, er denne maskinen et komplett løssnømonster. Den smale 34″ fortstillingen gjør også denne maskinen lett å håndtere og til tross for lengden føles den smidig. Summit er laget for løssnøkjøring, så maskinen er virkelig i sitt rette element her i USA når vi lar pudderet gli over panseret og videre over piloten, også kalt white room!
165, ja det er ikke den vanligste lengden for oss her hjemme, men det var ikke noe problem å bruke hver tomme til det fulle i West Yellowstone sine meter med snø. Når tommelen kan klemme skikkelig rundt gassen er det greit å ha trent klypene, for det er et utrolig trekk når de 76 mm lange kammene som sitter på PowderMax X-light-belte får overføre kraften fra den sterke 850 E-TEC Turbo R-motoren ned i den dype snøen.
Oppsummert
Så hvis du vil ha en maskin laget for ekte løssnøkjøring i bratt terreng, har du en het kandidat her! Ski-Doo Summit Expert ga oss virkelig en opplevelse av hvilken forskjell en turbo utgjør og den slettet mange fordommer om at en lang maskin ikke kan være rampete og leken!
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut Scott Sports