Ta kontakt med oss

Reportasje

MÅNEDENS PROFIL – JOHAN ELIASSON

Fra en scootermekaniker i Jukkasjärvi til å være Channel Manager for Arctic Cats virksomhet i Sverige og Finland – Johan Eliasson har gjort en imponerende reise. Med stor interesse for snøscooter og teknologi har han hevet seg høyere enn snøscooterindustriens fjelltopp, og nå leder han Arctic Cat i Norden for et av de mest innflytelsesrike merkene på snøscootermarkedet. Vi i Sledtrax kunne ikke motstå en prat med Johan for å utforske reisen hans og tenke på Arctic Cats spennende fremtidsperspektiv…

Fortell oss litt om deg selv Johan?

Ja, jeg er Johan og jeg bor i en liten by ca 4 mil utenfor Östersund sammen med min samboer og vår 2 år gamle datter. Er faktisk utdannet biltester på videregående i Arjeplog – ja, du hørte rett, det er et skikkelig yrke! Så landet jeg på Textron, Arctic Cat, hvor jeg jobber som Channel Manager for Sverige og Finland de siste årene. Totalt har jeg rørt meg i snøscooterbransjen i ca 15 år.

Foruten å kjøre scooter, hva fanger interessen din når du ikke er ute og kjører scooter?

Jeg elsker å tilbringe tid med familien min, ta vare på gården, kanskje snekre eller fikse opp noen gamle scootere. Men det beste er vel når jeg får sette på meg mine Peltor og “skrota” rundt på gården.

Hvor lenge har du jobbet med Arctic Cat og hvordan var veien inn i Arctic Cat?

Året 2024 markerer mitt tiårsjubileum med Arctic Cat, og reisen min dit startet tidlig. En av mine aller første jobber var som snøscootermekaniker på det legendariske ishotellet i Jukkasjärvi, Kiruna. Etter rundt fem år med dette arbeidet ble jeg helt trollbundet av snøscootere og hele bransjen. Jeg søkte og fikk deretter stilling som servicetekniker for snøscooter og ATV hos Yamaha Motor Scandinavia. Dette tok meg til Stockholm hvor jeg jobbet ved Yamaha’s hovedkvarter. Da distributøren for Arctic Cat i Sverige lette etter noen for en lignende rolle i Östersund, så jeg sjansen til å reise “hjem” igjen.

Arctic Cat har hatt et par tøffe år, hva har du lært av det?

Etter regn kommer solskinn, etter motgang kommer aksept, det er faktisk en viss sannhet i det. Vi har lært å prioritere og planlegge hvor vi skal legge energien og pengene for å få ut mest mulig. I stedet for å følge andre, kanskje våge å skape noe eget for å skille seg ut og bli sett. Vi vil ikke si at det har vært lett, men vi har fått mye støtte fra våre forhandlere og fremfor alt kunder som fortsetter å kjøpe og liker produktene våre.

Fortell oss om fremtiden til Arctic Cat, vil det investeres i flere segmenter, men også modellutvalget? Hvor er dere om 3 år?

Gitt den store interessen for det nye Catalyst- chassiset, 858-motoren, AC5S-støtdemperne og samarbeidet med Garmin og displayet, så ser vi lyst på fremtiden. Arctic Cat vil investere og satse i de segmentene der vi ikke er tilstede og der vi ønsker å være. Om 3 år vil vi forhåpentligvis ha nådd de målene vi har og tatt en større plass i markedet. Men absolutt å ha produkter i segmenter som er attraktive for våre kunder og at Arctic Cat skal være det opplagte merket i bransjen!

Hvor tror du er nøkkelen til suksess i snøscooterbransjen?

Å kunne ligge et skritt foran og være en trendsetter. Når markedet endrer seg, må du raskt kunne flytte fokus og hele tiden holde deg oppdatert. Jeg tror det er nøkkelen til suksess.

Vi runder av intervjuet med to raske spørsmål:

Heftigste snøskuterminne?

I løpet av mine år på Ishotellet i Jukkasjärvi, Kiruna, så hadde jeg flere unike opplevelser på snøscooter. Alt fra koordinering av arrangementer med flere hundre scootere til pudderkjøring i Riksgränsen i begynnelsen av mai.

Hvordan sikrer vi at scooterkjøring i Sverige forblir bærekraftig også i fremtiden ?

Vi har alle et ansvar for dette. Å kjøre scooter er noe vi tar og har tatt for gitt i mange år, men er også noe vi må beskytte. Vi skal respektere dyr og natur samt følge lover og regler.

Følg ARCTIC CAT

Les mer MÅNEDENS PROFIL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen