Har du noen gang tenkt på en 600r-motor, men tenkt at det kanskje ikke er nok? I USA hadde vi sjansen til å kjøre Ski-doo Summit Adrenaline 600r med Edge-pakken i 146″ versjonen. Som du kanskje har sett er det mye snø der på den andre siden av Atlanteren, så hvordan tror du denne underdogen klarte seg blant alle versting maskinene?
På tide å vise hva du går for
Så både mindre effekt og kortere belte. Det var ikke helt uten skeptiske tanker at nøkkelen ble klikket på, Shot-starten ble presset inn, motoren summet og vi dro ut i en av de dypeste snømassene jeg har opplevd i det utrolige terrenget som omringet oss. Denne Summit har fortsatt 64 mm kammer, og den nye 600r-motoren for 2024 er lettere enn sine større søsken, så det er potensial. Men hvor mange høydemeter, hvor dyp snø og hvor bratte bakker tåler den med sin 600r-motor og korte belte?
Enkel å betjene
Chassiset vi er kjent med på dette tidspunktet, og det føles at denne maskinen, som både er kort og har mindre motor, er lettere, noe som gjør den veldig enkel å manøvrere med sin 34″ smale forstilling. Du har full kontroll og kan styre mye med kroppen, maskinen flyter bra når du kommer opp i fart og skjærer mykt gjennom snøen. Klippet er der, gassresponsen også, men det er selvfølgelig forskjell når du satt på en 850 minutter før, det ville vært rart ellers!
600r imponerer!
Ski-doo Summit Adrenaline 600r knuser fortsatt forventningene og viser virkelig at den er med i spillet. I de brattere partiene ønsker man seg mer motor, men til lek, ugagn og kjøring på flatere områder fungerer det perfekt, til tross for enorme snømengder! Men det er viktig å holde litt ekstra fart og tenke på sporvalg for ikke å havne på en dårlig plass, for da er det lett å sette seg fast.
Et attraktivt alternativ
Etter dagene i West Yellowstone tenker jeg at dette ikke er en maskin som ville vært mitt første alternativ i denne høyden, med denne snømengden og disse lange bratte bakkene, men derimot hjemme i Sverige ser jeg dette som en het kandidat! For det første er det en mindre prislapp på 600r-motoren, og den trekker mindre og koster mindre å forsikre. Den har fortsatt lekenheten takket være fint snitt i motoren og 146″ design som gjør det lille ekstra. Vi har ikke i nærheten av snømengden som i USA heller så jeg synes denne motoren er god nok for snøen som faller her hjemme på våre skandinaviske landområder.