Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX 49 RANGER PRO 850 – EN ALLSIDIG CROSSOVER FOR HELE FAMILIEN

Våren 2023 hadde vi privilegiet av å teste Lynx sin store nyhet for sesongen 2024 – Lynx 49 Ranger, og den gjorde et virkelig godt inntrykk i løpet av de timene vi prøvde den, selv om den bare hadde 600 R E-TEC under panseret. Vi så frem til å kjøre den med 850 motoren, og håpet den ville gi enda mer kjøreglede enn det vi allerede hadde opplevd der i USA. Nå har vi fasiten i hånd, og den har virkelig levert!

Elegant og smidig

Denne sesongen hadde Lynx mange nyheter å presentere når det gjelder Lynx 49 Ranger. En av nyhetene var at de valgte Radien2-plattformen og den smalere LFS forstillingen med sine bøyde nedre A-armer som bidrar til løssnømaskinens egenskaper. Vi kunne bare konstatere at gjennom sin smale konstruksjon gjør den absolutt Lynx 49 Ranger PRO smidig å manøvrere. Det er enkelt å føre maskinen dit man vil ha den, både i dyp snø og når man krysser mellom trestammene, noe som gjør det enkelt å velge vei under backcountry-kjøringen. Vi merket heller ingen ulemper med Radien2-plattformen og forstillingen når vår Lynx 49 Ranger PRO bytter drakt og tar på seg arbeidsoverallen til vedhugging og sleping. Vi hadde imidlertid noen tanker angående valget av støtdempere, hvor man kunne ønske seg en noe høyere klasse, med flere justeringsmuligheter for føreren enn bare å kunne justere fjærtrykket. Det at det ikke er montert renoverbare dempere på en såpass påkostet maskin, trekker også helhetsinntrykket litt ned.

Uventet resultat

Smidigheten til Lynx 49 Ranger PRO under backcountry-kjøring kommer i stor grad fra plattformen, men også fra den ikke-ledede PPS² DS+ beltefjæringen. Når det gjelder beltefjæringen, kan vi også konstatere at det rene designet totalt sett har redusert vekten på snøscooteren med 9 kg. At designet dessuten gjør at et minimum av snø fester seg, er selvsagt et ekstra pluss for snøscooteren sin fremkommelighet. Vi hadde visse bekymringer når det gjelder beltefjæringen og snøscooterens bruk som arbeidsmaskin, hvor vi trodde den ikke-ledede beltefjæringen ville påvirke smidigheten negativt. Etter denne langtesten kan vi konstatere at man med våre øyne sett behøver å være litt mer finsmaker og kanskje teste maskinene direkte mot hverandre for å kunne konstatere om det er noen reell forskjell. Vi opplevde at Lynx 49 Ranger PRO håndterte kurvetakingen virkelig bra med både vedkjelken eller Nila-pulken bak seg.

Optimal kombinasjon

Med 850 E-TEC motoren ble det virkelig en leken maskin som leverte den kraften man trengte når man trengte den, motoren sammen med en virkelig god variatortilpasning gjør at allsidigheten til maskinen forsterkes. Utfordrende bakker og bratt fjellterreng ble ikke noe problem, den har ikke helt den samme klyvet som storebroren Shredder, og turtallet er litt lavere, men strekker absolutt til. Ved tungt arbeid i lav fart går det bra å snike seg fremover og hvis man må gjøre et ekstra stopp er det enkelt å komme i gang igjen uten knirk fra variatoren. Vi har ikke opplevd at motoren har blitt varm under vår kjøring, men har kunnet jobbe på hardt underlag, den luftkjølte kjøleren med vifte under panseret er virkelig god utstyr på denne typen cross-over. Vår erfaring er at Lynx 49 Ranger PRO holder lav lydnivå for å være en totakter, den ekstra isolasjonen i motorrommet samt firepunktsmotorfestenes vibrasjonsdempende evne bidrar antakelig til dette.

Små detaljer av stor betydning

Vi har sagt det før og sier det igjen, LinQ-systemet er fantastisk anvendelig. I løpet av sesongen har behovet for forskjellige størrelser på oppbevaringsmulighetene blitt tilfredsstilt, med den enkelheten som er innebygd i systemet går det raskt og enkelt å bytte tilbehøret. Hvis tilbehøret hadde vært skrudd fast, hadde den sannsynligvis måttet sitte der konstant. At oppbevarings-veskene/boksene finnes i mange forskjellige varianter er et stort pluss, fra den enkle lille boksen som akkurat rommer ekstrahanskene og litt snacks til den største boksen hvor man får med alt og litt til. Før sesongen startet monterte vi på en 1+1 sete med ryggstøtte med tanken om at vi skulle kjøre to på maskinen, men det blir jo ikke alltid som man tenkt. Da vi samtidig skaffet oss en Nila-pulk som viste seg å være veldig behagelig, forlot den tenkte passasjeren snøscooteren og kjørte pulk i stedet med barnebarnet. Vi kan likevel konstatere at sete og ryggstøtten er veldig enkel å bytte ut når festene først er på plass, LinQ leverer også der. Vi har også fått med oss litt kjøring i mørket og der kunne dra nytte av LED-modulene i fronten, som absolutt leverer hvitt behagelig lys, akkurat som lovet. Når vi sammenligner med tidligere modellens lys er dette hvitere og når lenger, det letter virkelig ved kjøring i mørket.

Oppsummering

Hvis målet er frikjøring i rikelige mengder puddersnø, utfordrende kjøring i bratte bakker eller hvorfor ikke kryssing mellom trestammer, så kan dette være rett maskin. Har du kanskje en arbeidsdag i vedskogen foran deg, eller trenger å preppe snøscooterløypa en runde, da har du her en smidig fin arbeidsmaskin. Er det tid for familiestunder i solen, med Nila-pulken bak? Også til det er maskinen virkelig bra. Hva er det da som gjør at den får et så bredt bruksområde? Jo, den er leken, lett å manøvrere og har en sprek kraftig motor som svarer umiddelbart på gasspådrag, men går også perfekt å smyge med når variatoren har virkelig myk respons. Lynx 49 Ranger PRO 850 er en maskin vi kan anbefale til den allsidige familien! Så er denne sesongen snart over, og vi ser frem mot sommerens eventyr i skog og mark. Håper vi ses snart igjen med nye interessante maskiner å rapportere om!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen