Ta kontakt med oss

Trax Impressions

LYNX BRUTAL 850 E-TEC – NY STANDARD INNEN CROSSOVER!

Hva kan passe bedre til West Yellowstone’s utfordrende bratte terreng og en snødybde som er flere meter dyp, enn en maskin som heter Lynx Brutal 850? Et første blikk reiste mange spørsmål; tung bredbånder med et sporty ytre, forkledd racingmaskin eller rett og slett en fantastisk dypsnømaskin – hva hadde vi foran oss? Med brutal gassrespons tok den av med skiene i været, det var ingen tvil om at denne hadde mye grep i både motor og belte. At dette skulle bli en «tung bredbånd maskin» måtte vi stryke med en gang, en ekte lekemaskin var den første følelsen!

Optimalisert motoreffekt og belte

Denne dagen startet med 45 minutters løypekjøring gjennom fantastisk natur og på godt preparerte løyper, hvor vi fikk kjenne på maskinens egenskaper som løypemaskin. Vi nøt solid gassrespons fra den velprøvde 850cc totakts Rotax-motoren med 165 hk, og den luftkjølte radiatoren med vifte betydde også at vi kunne ubekymret holde fart langs løypa uten å bekymre oss for mye om motortemperaturen. Det 50 cm brede PowderMax-belte med 60 mm kamhøyde ga et utrolig grep langs løypa og forbedret den rå kraften motoren ga, armer som strakte seg og smil som aldri tok slutt ved hvert gasspådrag!

Crossover på ekte

Ferden langs løypa var rask og komfortabel, der veldimensjonert fjæring og sterke støtdempere jevner ut terrenget og gjør maskinen stabil. Det ergonomisk gjennomtenkte chassiset ga en god sittestilling, og Brutal’s egenskaper som løypemaskin skinte tydelig igjennom. Når vi først kom til dypsnøområdet, styrte vi raskt av løypa og nå var det på tide å bevise om den tålte kjøring i bratt og snørikt terreng like godt som den klarte løypekjøringen. Det velbalanserte Radien-X-chassiset gjorde et godt inntrykk, vår Lynx Xterrain Brutal var lett å bryte fra side til side, skråning håndteringen fungerte også bra og følelsen var sporty løssnømaskin, vekten var som magi – helt til det stoppet i 3 meter dyp løssnø, og da måtte det mye muskelkraft til for å kunne fortsette ferden. Til tross for dette syntes vi maskinen var lett å kjøre under ekstreme forhold.

Verdifulle funksjoner

Under lange dager ute i skog og mark er motor, variator, chassis og fjæring ekstremt viktig for kjøregleden, og vi følte at Lynx Xterrain Brutal levde opp til kravene våre der. Men den lille gullkanten på scooterturen kan også berøres av detaljer, som enkeltsetet som ble oppfattet som smal og lett å bevege seg på ved kjøring i løssnø, eller elstarten som er montert som standard, som i våre øyne er en tjeneste når du skal starte din scooter. At Brutal i tillegg har Multi-LinQ plate montert, dersom du ønsker å reise med utstyr og akkurat som på storebror Commander er det mulig å montere et ekstra sete med et enkelt håndgrep, gir bedre forutsetninger dersom du ønsker å bruke den som en familiescooter.

Oppsummert

Så hva var vårt inntrykk av Lynx Brutal 850? Det er en virkelig brutal maskin, akkurat som navnet tilsier, den leverer på høyt nivå, med en rampete faktor i dypsnøen så vel som på løypene. Rå motorkraft og fjæring som er nok og holder i massevis. En virkelig god crossover maskin som du sikkert kan finne mange bruksområder for, en scooter som gir mersmak!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer SLEDTRAX TESTER

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen