En enorm motorpakke med masse kraft og rå styrke. Et fjæringsoppsett som også får “prinsessan på ärten på fall”, og sist men ikke minst. Under alt “lull lull” hviler en enormt kompetent arbeidsmaskin. Sledtrax har tatt en nærmere titt på luksuscruiseren Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R, følg med!
Ski-Doo Expedition er tilgjengelig med noen forskjellige utstyrspakker. SE versjonen er den med flest godbiter fra fabrikken. Men smaker det så koster det også. Prisen på en Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R starter på hele 244 100 Norske kroner. Fjæringen er fra HPG og boggiens bakdemper er en luftfjæret støtdemper med hele 10 tommers vandring. Støtdempingen føles myk og medgjørlig over humpene i leden. Den doble salen og de elektrisk oppvarmede håndtakene for passasjerer, i kombinasjon med håndtaks beskyttelsen, gjør turen svært komfortabel for både sjåfør og passasjer.
Den ekstra høye vindskjermen leder bort all kald luft og snø, som en stor vindbeskytter. Utformingen av chassiset med avsmalnende vinkler i toppen gjør at den ikke føles like bred som i virkeligheten. 50 centimeter bredt belte gir utrolig oppdrift i snøen, selv når snøen er litt løsere. Står du fast, da gjør den leddede boggien det mye enklere og rygge seg ut av situasjonen, uten at du skulle trenge å klatre av maskinen.
Hvor allsidig er den?
Vi kan raskt konstatere at komforten er fabelaktig på en Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R. Når all fornøyelseskjøring er over, da er det på tide å sette den i lavgir. Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R er nemlig utstyrt med både høyt og lavt gir. Reversgiret er elektronisk og kobles inn ved hjelp av en elektrisk motor. Girkassen med lavgir gjør maskinen til en komplett arbeidsmaskin og ved tyngre last. Holder du deg under 30 km/t går det fint å bytte mellom høy og lavgir.
Nå er det bare å koble på tømmersleden på draget og slite fram vinterveden for å sikre varmen til “kåken” når strømprisene skyter i været. Forøvrig et argument godt nok til å vurdere å investere i en Ski-doo Expedition SE 900 Ace Turbo R. En annen ting med denne maskinen er lagringsplassen på selve snøscooteren. Trenger du mer plass enn 135 liters Linq-boksen som følger med, er det fullt mulig å dele opp dobbel salen slik at den blir en enseter. Du har du plutselig enda et sted å fylle på med utstyr.
Et esel på steroider
Motoren er den samme som vi finner i fjorårets Mach Z, med andre ord en utrolig kraftig godbit. Firetaktsturboen yter hele 180 hestekrefter. Så denne touring slash arbeidsmaskinen er også steinrask til tider. Det er ganske kult å sitte på en sånn «gammel mann»-maskin som fortsatt går som et uhyre og kjører fra det meste. På det andre giret leverer den det store smilebåndet under hjelmen. Den løfter gjerne skiene når matten griper underlaget.
Sammendrag
Ski-doo Expedition 900 Ace Turbo R er like allsidig som få. Denne typen maskiner gjør det lettere å bytte til bredbånd’s maskin hvis du noen gang har tenkt at det ikke føles helt riktig, og du fortsatt føler deg for “ung” for bredbånder. For her har du en “lakerunner” pakket i en arbeidsmaskin. Var det noen som sa SchweizerKniv? Dette kan være snøscooterens motstykke til det.
Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!