Ta kontakt med oss

Trax Impressions

SKI-DOO MXZ X-RS 850 TURBO

Jeg har veldig lite erfaring med ledmaskiner og høye hastigheter på snøscootere, men etter en dag på denne Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo ble jeg småforelsket, og nå står denne høyt på ønskelisten over snøscootere jeg vil eie selv. Som dere kanskje har fått med dere så reiste vi i Sledtrax over dammen til West Yellowstone for å teste de nye 24-års modellene. En opplevelse jeg sent vil glemme. Det å få testet skikkelige dypsnø maskiner i virkelig bra pudder ble som en drøm, men å få testet raske ledmaskiner på brede nypreparerte leder ble også en opplevelse jeg sent vil glemme. Les mer om denne utrolige raske maskinen videre under!

Raskere enn lynet

Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo er helt klart en maskin som bør testes, raskere enn de fleste og med launch control blir det bare enda mer moro. Den lette, kraftige snøscooteren er både rask, god og behagelig å kjøre på ledene. Den får du med Shot-start og det store displayet. Den er har 137” beltelengde og 1,25” kamhøyde. High performance 4-stemplers bremsecaliper med justerbar bremsehendel og KYB PRO 40 EA R Kashima belagte front støtdempere som har 3 klikk-justeringer.

Alt dette er med på å gjøre dette til en optimal racing maskin. Det er flere høydepunkter med Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo, men jeg vil ta opp hvor behagelig den er å kjøre, når du setter deg på den for første gang så klarer du nesten ikke finne ut at det er en turbo her. Du kan kjøre den behagelig og kontrollert, men når du virkelig vil kjøre fort, ja da går den skikkelig fort!

Turbo og Water Injection

Nå har vi fått en skikkelig racing maskin fra Ski-Doo med turbo i en 2-takts maskin. Noe annet som er nytt og interessant her er “Water Injection System” som er helt nytt for 2024. Her har virkelig ingeniørene slått på stortrommen og gjort noe imponerende. På en vanlig turbo-maskin har du en intercooler som avkjøler luften som komprimeres i turbinen før den sendes til inntaket. Dette blir jo så klart ekstra totalvekt, men ikke nå lengre. Det nye Water Injection systemet avkjøler nå inntaksluften istedenfor en intercooler. Det lager en tynn tåke/damp som kjøler ned luften til riktig temperatur, men kun når det er behov for det.

Under huven på Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo har vi et kompleks system som kommer til nytte kun når det er nødvendig, det er flere algoritmer som er med å bestemme når den trenger vann og når den ikke trenger det. Men legg merke til at du ikke kan tappe vann fra springen og fylle på, det er en blanding av vann og metanol som inneholder flere typer tilsetningsstoffer, nemlig XPS ICE blandingen. Denne får du kjøpt hos din Ski-Doo forhandler.

Oppsummering

Med dette nye Water Injection systemet og shot-start istedenfor el-start så er faktisk vekten på denne turbomatede maskinen det samme som fjorårets 850 med el-start. Noe som er utrolig kult! En virkelig lett racing maskin med 180-hk og Water Injection System. Justerbar bremsehendel og kraftige støtdempere, dette er virkelig en maskin verdt å teste! Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo er ett steg videre i snøscooterbransjen og vi er imponerte over hva Ski-Doo har fått til med denne maskinen!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned.

Sjekk ut tilhengerne fra BRENDERUP

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut 509

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL

Les mer Sledtrax tester

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen