Ta kontakt med oss

Reportasje

MÅNEDENS PROFIL – TYLER CURTIS

Først ut for året som månedens profil er den eventyrlystne skredspesialisten som med et stort humør utfører en svært viktig jobb, som vi ønsker å belyse ved starten av denne sesongen. Et av hans oppdrag er områdeansvarlig for Sør-Lapplands fjellene innen “Naturvårdsverkets lavinprognoser”, men i tillegg til dette er han også instruktør for Sveriges Lavinutbildningar (SVELAV), og dessuten er han en profesjonell elvepadler innen ekstremsporten “forskajakspadling”. I rampelyset har vi ingen ringere enn Tyler Curtis!

Å arbeide med skredsikkerhet ser vi som en utrolig viktig oppgave. Det kraftigste verktøyet vi som snøscooterentusiaster har, er Lavinprognoser.se, som er en tjeneste fra Naturvårdsverket. Denne siden mates med data direkte fra virkeligheten fra skredteknikere og skredeksperter, så mye har vi forstått. Men for å tegne et klarere bilde av hvem som er bak kulissene, har vi kontaktet Skredspesialisten Tyler Curtis, som er områdeansvarlig for Sør-Lapplands fjellene. En person som vi tidligere har kommet i kontakt med under forelesninger om nettopp skredsikkerhet.

FOTO: RICKARD LÖVGREN

Tyler, fortell litt om deg selv, interesser og bakgrunn?

Jeg er en kanadier som nå kaller Sverige mitt hjem. Jeg bor i Kittelfjäll, som ligger i hjertet av Sør-Lapplands fjellene, sammen med min kone og to barn (en 6 år gammel sønn og en 8 år gammel datter). Jeg er en friluftsentusiast med livslang erfaring innen turistnæringen.

Vår tilknytning til deg er gjennom snøscooterkjøring og skredsikkerhet, men vi har også hørt at du har en spennende interesse innen ekstremsporten “forskajakspadling”, hvordan kom dette i stand?

Jeg vokste opp rett ved Ottawa-elven, som er verdenskjent for elvepadling. I en ung alder ble jeg introdusert for elvepadling, og det ble raskt min lidenskap. Det ga meg muligheten til å reise rundt jorden for konkurranser, filmprosjekter, fotosesjoner, produktutvikling og testing. Det ga meg også nok penger til å bygge et hjem ved Ottawa-elven. Min liste over prestasjoner og titler er ganske omfattende, men vi trenger ikke å padle ned den elven, det kan du finne på internett! Dagene som eliteutøver ligger bak meg, men jeg tilbringer fortsatt hele sommeren med å trene kajakkpadling, være mentor for ungdomsutviklingsprogrammer og tilbringe tid på vannet med mine egne barn.

FOTO: Sebastien Wiklund

Hva fikk deg til å begynne å kjøre snøscooter?

Hvis du noensinne har møtt en kanadier, må du vite at vi elsker hockey og at vi på et eller annet tidspunkt i livet har tilbrakt tid på en snøscooter av en eller annen sort. Mange vintertimer av min ungdom ble brukt til å kjøre rundt på en Ski-doo MXZ eller Polaris Indy. Senere har jeg også tilbrakt tid på crossmotorsykkel.

Jeg er i utgangspunktet en skikjører som elsker å kjøre puddersvinger og fantastiske toppturer i fjellene. Etter min første sesong i Kittelfjäll innså jeg raskt Sør-Lapplands fjellenes enorme størrelse. Å ha en snøscooter for å nå terreng lenger ut i fjellene virket bare logisk. Da jeg bestemte meg for at Kittelfjäll var stedet for meg å overvintre og bygge en fremtid på, var det bare å skaffe en snøscooter.

Nå som jeg har bygget opp kompetansen min til en passende nivå på snøscooteren, ser jeg nå en stor nødvendighet for å hjelpe til med å overvinne kløften mellom skikjøring og snøscooterkjøring. Vi, skikjørere og snøscooterkjørere, er begge interessert i å nyte snøen, og begge trenger å forstå viktigheten av snøsikkerhet.

Hvordan kom du inn på temaet skredsikkerhet?

Jeg vokste opp i turistnæringen i Canada med fokus på Whitewater. Dette miljøet har virkelig farer og krever respekt! Hvis ikke kan folk bli skadet. Fra ung alder samlet jeg mye erfaring og respekt for risikostyring. For flere år siden tilbrakte jeg tid i fjellene i vestlige Canada og ble interessert i skredindustrien, men det var ikke før jeg rota meg til i Sverige at jeg begynte min opplæring. Jeg tilbrakte noen sesonger som Heliski-guide i Kittelfjäll og ønsket å utvide kunnskapen min og få riktig sertifisering for å bygge en karriere innen snøsikkerhet. I løpet av noen år fortsatte jeg å reise tilbake til Canada for å ta skred, vær og redningskurs for å bygge opp kunnskapsbasen min og fortsatte å skaffe meg erfaring. En stor del av denne erfaringen fikk jeg mens jeg jobbet som skredtekniker på skianlegget i Kittelfjäll. Det tillot meg å være i snøen daglig og ga meg masse erfaring å lære av.

Jeg hadde også gleden av å være involvert i SVELAV (Sveriges Lavinutbildningar) fra oppstarten deres, og nå underviser jeg i alle tilgjengelige kurs under SVELAVs kurs. Nå tilbringer jeg mye av tiden min på en snøscooter og jobber med å fremme skredbevissthet og en mer profesjonell holdning blant snøscooterkjørere for å få skredopplæring og grunnleggende opplæring.

FOTO: Sebastien Wiklund

Hvor viktig er snøscooteren for deg i hverdagen?

En snøscooter er et av de viktigste verktøyene jeg bruker i jobben. Den gir meg muligheten til å nå store områder for mitt arbeid med skredprognoser. Jeg er heldig som kan bruke snøscooteren min som mitt daglige transportmiddel og nyte litt fritidskjøring.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for dere når analyser skal gjøres for data til skredprognoser?

Skredprognoser er et veldig interessant arbeid. Det er en fantastisk blanding av arbeid foran datamaskinen, men er veldig avhengig av informasjon fra feltet. Min morgen begynner tidlig med kaffe og å sjekke været samt søke informasjon for å forberede dagen. Dette inkluderer værstasjonsdata, trafikkameraer, innlegg på sosiale medier, telefonanrop, SMHI og alle andre tilgjengelige ressurser. Dette muliggjør en initial gjennomgang og analyse av den aktuelle skredprognosen og danner grunnlag for en risikovurdering og handlingsplan for feltarbeidet.

Etter morgenrutinen er det tid for å dra ut i fjellene med en plan for å samle inn data. Feltarbeidet kan innebære dokumentasjon av skredaktivitet, grave snøprofiler for å teste snødekkets følsomhet for påvirkning, teste skråninger for stabilitet og observere terreng for å få bedre oversikt over hvor snøen ligger i terrenget. Basert på denne informasjonen kan vi lage en skredvurdering og deretter ta hensyn til værprognosen før vi utarbeider skredprognosen. Det er andre små detaljer, men dette gir likevel et bilde av hva som skjer i løpet av en typisk arbeidsdag.

FOTO: Sebastien Wiklund

Omtrent hvor mange dager i året tilbringer dere ute i naturen?

Siden vi bor mer eller mindre ute i naturen, kan jeg si hver dag. Jeg føler meg virkelig hjemme i naturen. Det virker rart, men å være komfortabel med å være ukomfortabel er på en måte givende. Jeg har absolutt tilbrakt flere dager i fjellene med kraftig snøfall og hard vind og lurt på hvorfor og hvordan jeg trives så bra. Det samme gjelder dager på elven… minus snøfallet. Som familie er det en del av vår hverdag å være i naturen, det er både morsomt og sunt. Vi vet alle hvor glad man blir av å være ute, så hvorfor ikke være mer som et barn og nyte naturen!

Hva er ditt beste snøscooterminne?

Jeg tenker på flere øyeblikk når det gjelder snøscooterminner. Min første forelesning med en stor gruppe snøscooterkjørere var virkelig morsom. Seksti pluss personer dukket opp, fulgte hele presentasjonen og tilbrakte resten av kvelden med å diskutere skredbevissthet. Det virket som om det var et godt første skritt for å gjøre skredbevissthet til et viktig tema blant denne gjengen.

Jeg har mange høydepunkter her i Kittelfjäll-området, men jeg tror mine første dager med snøscooterkjøring i Vuoggatjålme vil følge meg for alltid. Jeg har hatt muligheten til å besøke dette stedet flere ganger nå. Den første gangen var å instruere Europas første motoriserte SVELAV Pro 2 Skredtekniker-kurs noensinne for en fantastisk gjeng med snøscooterproffer. Det andre besøket var mitt mest minneverdige, fordi jeg var gjest for Polaris Riders Club-arrangementet. Jeg kunne møte hele Polaris-besetningen og masse utrolige snøscooterkjørere som jeg nå kan kalle venner. Dette var begynnelsen på min utvikling som en ekte snøscooterkjører.

FOTO: Sebastien Wiklund

Hva kan man ikke være uten på en snøscootertur?

Godt spørsmål. Jeg blir stadig overrasket over hvor mange enkeltpersoner som ikke har med seg noe utstyr når de drar ut på en dag med snøscooterkjøring. For det første, uansett hvor jeg drar, bærer jeg med meg min skredutrustning. Sender, spade og stang. Dette ligger i ryggsekken min og er på kroppen min, ikke festet til snøscooteren min. Senderen min er på meg og er slått på etter en batterisjekk. Jeg tenker også at jeg som proff (skredgutt og snøscooterkjører) sannsynligvis er en av de første på stedet til en skredhendelse, selv om det ikke er min gruppe. Slik er bare oddsene når man kjører mye.

Jeg ville virkelig hate å være på stedet uten noe utstyr for å hjelpe! Jeg har også grunnleggende førstehjelpsutstyr, noen ekstra lag, power bars, te eller vann og et grunnleggende sett med verktøy. Alt dette utstyret ligger i en tunnel bag på snøscooteren min. Jeg har nylig begynt å oppgradere og kjøpe bedre beskyttelse også. Kneskinner og brystbeskyttelse hjelper mye.

Hvordan bør vi snøscooterkjørere handle for å bevare snøscooterkjøringen også i fremtiden?

Jeg har lagt merke til en tydelig trend at snøscooterkulturen er i ferd med å endre seg. Flere snøscooterkjørere sier ifra hvis andre viser dårlig oppførsel. Det er allerede så mye negativitet mot snøscooterkjørere at små detaljer teller.

Jeg tror at vi alle kan bli bedre eller mer bevisste på hvordan vi handler og hva vi deler på sosiale medier. Hvis vi legger ut ting vi ikke burde, gir det bare mer materiale som kan føre til negative konsekvenser. Vi bør alltid vise respekt for menneskene rundt oss. Ikke kjør full gass i samfunn eller i nærheten av folks hjem; det finnes mange andre områder å gjøre det på. Til slutt, naturen tilhører ikke oss, men er heller et miljø som vi har privilegiet av å nyte. Vis respekt.

Takk Tyler, og lykke til denne vinteren!

Vi takker Tyler for at vi har fått lære mer om ham, samt for hans viktige bidrag til svensk snøsikkerhet. Hvis dere ønsker å lære mer om skredsikkerhet, kan vi sterkt anbefale opplæring innen emnet fra Sveriges skredopplæringer, lenke nedenfor. Deretter mener vi at dere bør legge til lavinprognoser.se som en daglig rutine før kommende snøscooterturer, hvis dere ikke allerede gjør det.

SVELAV

Følg Tyler Curtis på INSTAGRAM

Les mer MÅNEDENS PROFIL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Reportasje

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen